ETC Stockholm
Debatt: Mindre asfalt, mer betong
ETC Stockholm
Politikerna måste kunna ge svar på hur Stockholm ska kunna växa i den prognostiserade takten och samtidigt minska regionens klimatpåverkan, skriver representanter för Socialdemokratiska studenter i Stockholm.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
Stockholms utmaningar växer. Fram till 2030 behöver ytterligare en halv miljon människor tak över huvudet, ett jobb att gå till och möjlighet att kunna röra sig fritt i regionen. Samtidigt blir bostadsbristen mer akut, trängseln i trafiken blir allt värre och med växande biltrafik ökar klimatutsläppen i regionen. Att de borgerliga partierna inte klarar av att hantera utvecklingen syns tydligt, inte minst genom prioritering av nya motorvägar och deras misskötsel av SL. Men även Socialdemokraterna saknar i dagsläget en tillräckligt vass politik för att hantera utmaningarna.
Politikerna måste kunna ge svar på hur Stockholm ska kunna växa i den prognostiserade takten och samtidigt minska regionens klimatpåverkan. Detta kräver god samhällsplanering och stora investeringar men det behövs också ett ändrat transportmönster. För att kunna bygga bort bostadsbristen, åtgärda trängseln och minska klimatutsläppen i Stockholmsregionen så måste privatbilismen minska.
Vi är inte ensamma om att dra den slutsatsen. Både Trafikverket och Naturvårdsverket är tydliga med att trafiken behöver minska, inte minst för att nå klimatmålen. Utsläppen från biltrafiken har visserligen reducerats de senaste åren tack vare effektivare motorer och en stagnation i trafiktillväxten. Men nu när biltrafiken återigen växer varnar båda myndigheterna för att utsläppen riskerar öka. De är även tydliga med att ny teknik och miljövänliga drivmedel inte kommer att räcka för att sänka utsläppen av växthusgaser. Klimatvinsten av effektivare fordon äts upp av den ökade trafiken.
Trafikverket förutspår att biltrafiken i Stockholmsregionen kommer öka med närmare 50 procent mellan år 2010 och 2030. I politiska måldokument framhävs den täta, attraktiva staden där gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras men samtidigt riskerar Stockholmsregionen att låsas in i ett bilsamhälle som redan idag är omodernt. När bilen prioriteras i samhällsplaneringen upprätthålls en utglesad bebyggelsestruktur där mark används till parkeringsplatser och vägar istället för bostadsbyggande. Det löser inget att möta upp väntade trafikökningar med ytterligare vägsatsningar. Forskning visar tydligt att det endast leder till ökad bilanvändning och ett återskapande av trängsel. Biltrafiken måste minska för ta bort trängseln i trafiken, få ner utsläppen och få plats för fler bostäder.
För att möta dessa utmaningar lanserar Socialdemokratiska studenter i Stockholm nu rapporten Mindre asfalt, mer betong där vi efterfrågar ett helhetsgrepp på bostads-, trafik- och klimatpolitiken. Vi presenterar konkreta reformer som minskar privatbilismen, ökar bostadsbyggandet och minskar klimatutsläppen i Stockholmsregionen.
Stockholm behöver effektiva transporter. För att minska biltrafiken krävs omfattande investeringar i kapacitetsstarka färdmedel med låga utsläpp. Vi föreslår därför en ny tunnelbaneutredning med fokus på kopplingar till såväl befintliga som nya bostadsområden och satsningar på vad som internationellt kallas Bus Rapid Transit. Genom en ökad användning samt utveckling av digital teknik kan trängseln minska och transportsystemet utnyttjas mer effektivt.
Rättvis prissättning nödvändigt för att minska trafiken. Den absolut effektivaste metoden för minskad biltrafik i storstäder är att höja priset för att åka bil. Att i högre utsträckning låta bilister betala för sina utsläpp och den plats de tar upp är både klokt och rättvist. Vi föreslår därför utökade samt differentierade trängselskatter och att reseavdragen i storstäderna avskaffas. På så sätt tjänar fler på att välja transporter som är mer effektiva än bilen.
Sammanhållen bebyggelsestruktur avgörande för fler bostäder. Stockholm behöver fler bostäder och fler bostäder på rätt plats. För att uppnå det kan villaområden förtätas och p-normen slopas. Stockholmsregionen måste prioritera infrastruktursatsningar som möjliggör ett högt bostadsbyggande och samtidigt inte leder till ökade utsläpp av växthusgaser. Med en sådan prioriteringsordning av regionens framtida investeringar blir nya motorvägsbyggen inte aktuellt.
Politikerna behöver inse att privatbilismen i Stockholm står i konflikt med regionens utveckling. Bara med en politik för mindre asfalt och mer betong kan vi bygga bort bostadsbristen, minska klimatutsläppen och bli av med trängseln i Stockholmstrafiken.
Johan Ekström, förbundsstyrelseledamot S-studenter
Johanna Salmi, ordförande Socialdemokratiska teknologer
Adam Valli Löfgren, ordförande Socialdemokratiska studentklubben