ETC Örebro
Debatt: Måste göra det enklare och billigare att åka kollektivt
ETC Örebro
Tänk dig att du som bilist inte vet hur du ska göra för att tanka bilen. Pumparna har lika många utföranden som det finns län. Oftast måste du ha betalat i förväg, till exempel på en pressbyrå. Sveriges bilister skulle inte acceptera en sådan ordning. Men för kollektivtrafikresenärerna är det ett faktum.Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.
Tänk dig att du som bilist inte vet hur du ska göra för att tanka bilen. Pumparna har lika många utföranden som det finns län. Oftast måste du ha betalat i förväg, till exempel på en pressbyrå. Sveriges bilister skulle inte acceptera en sådan ordning. Men för kollektivtrafikresenärerna är det ett faktum.
Kollektivtrafiken är fantastisk när den fungerar bra. För många är den en oumbärlig del av vardagen. Den minskar trängsel och köer på vägarna. När du åker kollektivt, i stället för att sätta dig i bilen, minskar din påverkan på klimatet och luften som barnen andas blir renare.
Det ska vara enkelt att åka kollektivt. Men i dag krävs svar på många frågor innan du kan kliva ombord: Ska jag köpa biljett i pressbyrån eller behövs ett kort som laddas i en automat? Finns sms-biljett och vad är numret? Kan jag kliva på ändå, eller får jag böter? Det behövs en förändring.
Det ska vara billigt att åka kollektivt. Idag håller biljettpriset på att bli ett problem. En månadsbiljett har i snitt ökat i pris fyra gånger mer än konsumentprisindex. Även här behövs förändring.
Vad kan vi göra? De flesta politiker säger att kollektivtrafiken är bra. Trots att en majoritet av riksdagspartierna är överens om att den bör fördubblas, står kollektivtrafikens andel av resorna och stampar.
Miljöpartiet de gröna vill göra det enklare och billigare att åka kollektivt. Då kan fler välja bussen, tåget eller spårvagnen. Vi har tre konkreta förslag:
1. Håll nere priset
Du ska kunna räkna med att kollektivtrafiken är billigare än bilen. Vi vill att staten gör sitt för att biljettpriserna inte ska skena iväg, genom att subventionera kollektivtrafiken mer än idag. Vi vill också befria tågen från höjningen av banavgifterna, som alliansregeringen har inlett.
2. Samordna bokning och tidtabeller
Du ska inte behöva hoppa runt mellan olika hemsidor och appar. Vi vill ha en och samma biljettbokning, där alla aktörer är med. Vi vill också ge Trafikverket i uppdrag att samordna alla tidtabeller så att byten blir smidigare.
3. Inför ett betalsätt som gäller överallt
Du ska ha ett betalsätt, som vid sidan av lokala respass och kort alltid fungerar var du än kommer. Ett sådant är kontanter och vanliga betalkort. Aktörerna i branschen klarar inte detta själva. Därför måste politiken lagstifta.
Att åka kollektivt är att göra ett miljövänligt val. Miljöpartiet vill att det ska löna sig. Sverige behöver en ny regering, som gör kollektivtrafiken billigare och enklare.
JONAS ERIKSSON (MP)
Riksdagsledamot från Örebro och näringslivspolitisk talesperson
STINA BERGSTRÖM (MP)
Riksdagsledamot från Värmland och trafikpolitisk talesperson
Kom inte körande med magkänsla
Av de två stolarna
försök inte välja den med lågt ryggstöd
och sadelgjord
den som utstrålar kvalitet och anspråkslöshet
och inte är avsedd för dig.
Du kommer att anvisas den högryggat bekväma
i skinnimitation av plast,
lätt att våttorka,
med huvudstöd
och fotpall tillgänglig
om order ges.
Inbilla dig inget! Du är ett fall.
Sitt ner!
Det kommer att begäras en redogörelse
för din levnad
därtill din fysiska status
inklusive dina inälvsrörelser.
Kom inte körande med magkänsla!
Den är de utvaldas kännetecken.
Försök inte komma undan!
Det är redan känt att du är lat, din jäävel:
du har underlåtit att göra den där resan
som de lyckliggjorda säger
har förunnat dem att hamna
i det klasslösa samhället.
Karl Axel Strid, Örebro