Hoppa till innehållet

Replik

Debatt: Lyssnade du inte på era hyresgäster?

Bild: Emma zetterlund/familjebostäder

Dagens ETC

Många hyresgäster i Bergsjön, Familjebostäders hyresgäster, mår inte bra. De vet inte hur de ska klara morgondagen. De är desperata: ”Jag har inte råd med hyreshöjningar”, säger en. ­”Svälten hotar för vart ska vi flytta?” säger en annan.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Sara Hamon, chef för fastighetsutveckling på Familjebostäder, du anklagar mig och Hyresgästföreningen för att föra fram en onyanserad bild om Bergsjön i Dagens ETC (5/12). Det var dock inte Bergsjön jag skrev om. Jag skrev om Familjebostäders, ditt och dina kollegors, agerande gentemot hyresgästerna på Siriusgatan och Rymdtorget. Låt oss inte blanda bort korten.

”Det stämmer inte att vi inte har hörsammat behov av tolk.” Så skriver du i ditt svar på min debattartikel. Du deltog på samrådsmöte på Siriusgatan den 23 november. Hörde du inte vad hyresgästerna sa? De berättade att flera av deras grannar hade velat delta i samrådet, men att de förvägrades tolk, av er.

Du skriver att det är viktigt med ”relationsbyggande” i Bergsjön. Men relationsbyggande handlar inte bara om att prata. Det handlar minst lika mycket om att lyssna. Och om att hålla sig till sanningen, och att erkänna när man har gjort fel. Relationsbyggande handlar om att inkludera. På Rymdtorget och på Siriusgatan har ni på flera olika sätt, exkluderat många hyresgäster som hade velat delta i samråd. Ni har exkluderat alla dem som inte har kunnat ta till sig av informationen på svenska, dem som har förvägrats tolk, dem som inte har kallats till möten, och dem som inte ens har fått lov att ha samråd.

Familjebostäder ”får många signaler om att Bergsjön är på väg mot rätt håll”, skriver du. Vi får helt andra signaler från Bergsjöborna. Här är några av de svar som vi har fått från den enkät vi har skickat ut till hyresgästerna på Siriusgatan:

”Höj inte min hyra, klarar knappt av det.” ”Som ensam måste jag stå för hela hyran.” ”Jag har inte råd med hyreshöjningar.” ”Svälten hotar för vart ska vi flytta?” ”Vi har jättehöga elräkningar nu att tänka på.” ”Jag tycker att det är ingen bra idé för jag lever i nöd.” ”Snälla ge oss rätten att säga nej till denna renovering för de som inte vill.”

Sida upp och sida ner vädjar hyresgästerna om att slippa en hyreshöjning. Vi har gett er sammanställningen av denna enkät. Vi har till och med läst upp den för er. Men har ni lyssnat?

Du skriver att ”om Bergsjön mår bra lyfter det även andra områden”. Och: ”Det bygger broar till en helhet, en positiv utveckling för hela Göteborg.” Det låter väldigt fint. Men verkligheten är mindre vacker. Många hyresgäster i Bergsjön, era hyresgäster, mår inte bra. De vet inte hur de ska klara morgondagen. Lyssna på vad de säger till er.

”Det ska vara lika fint och bra att bo här som någon annanstans”, skriver du. Ja, det ska det. Och hyresgästerna ska ha råd att bo kvar.

Ämnen i artikeln