ETC Örebro
Debatt: Låt de skolor som vill införa betyg i skolan
ETC Örebro
En kommuns fundament byggs till stor del på dess skola och utbildningsmöjligheter. Utan ett kraftfullt och friskt fundament rasar den starkaste byggnad oavsett hur mycket resurser vi lägger på fasaderna, skriver Ewa Christina W-Sandgren (FP).Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.
En kommuns fundament byggs till stor del på dess skola och utbildningsmöjligheter. Utan ett kraftfullt och friskt fundament rasar den starkaste byggnad oavsett hur mycket resurser vi lägger på fasaderna, skriver Ewa Christina W-Sandgren (FP).
I Örebro kommun fattas många stenar i grundfundamentet, skolan. Vi har inte en jämlik skola och kommunledningen har inte satsat de resurser som krävs för att trygga ett stabilt fundament. Det saknas en adekvat styrning för att säkra att varje ung människa får möjlighet att utvecklas optimalt. Vi måste bygga vår kommun genom trygga, kunniga och kreativa unga som kan utveckla och bygga samhället vidare.
Ingen har väl undgått att Örebro kommun nekar sina skolor att delta i försöken med betyg i yngre åldrar. Jag anser att det är olyckligt att inte ge skolorna friheten att göra det valet själva. I stället för att fokusera debatten på betyg eller inte, borde diskussionen handla om hur vi kan använda betygen som ett av många verktyg att nå en mer jämlik skola. Örebro ska ha en skola där varje barn säkras det stöd och den utbildningskvalité som de har rätt till.
Bedömningar av barnen i vår skola pågår varje dag, vare sig med eller utan betyg. Det är något som sker redan men det finns för stora skillnader i bedömningarna mellan olika kommuner, men också mellan skolor inom Örebro kommun. Detta är ett problem.
I dag finns många exempel på elever som skickas vidare genom skolsystemet utan tillräckliga kunskaper. Det är en trend som kan kopplas ihop med avsaknad av betyg och införande av skriftliga omdömen. Skriftliga omdömen har visat sig sakna tydlighet och konsekvens i hur omdömen används. De saknar tyngd både när det gäller att klargöra skolans ansvar, att skolan verkligen ser till att erforderliga kunskaper finns innan eleven skickas vidare till nästa årskurs, och de saknar tyngd i kommunikationen till föräldrarna. Betygen är dock inte allena saliggörande och skall inte ses som en magisk ingrediens som enskilt kan lösa alla problem i skolans värld. Men de kan vara en viktig del i arbetet att skapa en skola som ger en stabil grund till vårt gemensamma samhälle.