EU
Debatt: Kommer EU-kommissionären stå på arbetarnas sida?
EU-parlamentariker Johan Danielsson (S).
Dagens ETC
Arbetsvillkoren är för många av Sveriges och Europas transportarbetare pressade till bristningsgränsen. Det leder till utnyttjande av människor, ökad kriminalitet och att företag som gör rätt för sig konkurreras ut.
I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare.
Frågan är, kommer den nya transportkommissionären att prioritera transportarbetarnas arbetssituation? Idag startar Europaparlamentets utfrågningar av de blivande EU-kommissionärerna och Johan Danielsson (S) kräver tydliga svar.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Den allt tuffare vardagen för transportarbetare är bakgrunden till varför jag nu utkräver svar från den tilltänkta transportkommissionären i EU: Kommer kommissionen att presentera konkreta lagstiftningsförslag för att förbättra villkoren för arbetare i alla transportslag? Låt mig nedan ge tre exempel från branschen på varför kommissionären behöver svara ja på frågan ovan.
För det första. I flygbranschen är säkerheten direkt kopplad till personalens arbetsvillkor, men verkligheten i luften berättar en annan historia. Vi ser till exempel hur SAS och andra på ytan seriösa bolag skapar dotterbolag i andra länder för att kunna anställa kabinpersonal med sämre arbetsvillkor och lägre löner. Personal som till och med kan användas till inrikestrafik. Medan vi ser hur lågprisbolag försöker undvika att betala skatter, avgifter och löner i enligt med reglerna i det land där personalen utgår ifrån i sitt arbete. Utnyttjande av kryphål i lagen är ett faktum och skadar de anställda och hotar i förlängningen flygsäkerheten. .
Den nya kommissionären behöver garantera att man ändrar den grundläggande europeiska flygregleringen för att bekämpa den här formen av lönedumpning.
För det andra. Inom vägtrafiken ser vi hur lastbilschaufförer dagligen pressas att leverera under svåra förhållanden. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta.
Det går inte att blunda för hur arbetsgivare utnyttjar dessa chaufförer. Oseriösa företag kringgår lagar och tvingar svenska åkerier att konkurrera på orättvisa villkor. Dessutom vet vi att den osunda konkurrensen riskerar att öppna dörren för kriminella nätverk som profiterar på människors utsatthet.
Förra mandatperioden drev jag igenom det så kallade vägpaketet i Europaparlamentet. Den lagstiftning som innebär att den som kör transporter i ett annat EU-land ska göra det under landets villkor. Med andra ord, svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar.
Att lagarna finns på plats är ett första steg, men utan ordentliga kontroller gör den inte tillräcklig nytta. Den nya kommissionären behöver därför se till att sätta press på medlemsstaterna att öka sina vägkontroller och stärka det gränsöverskridande arbetet.
För det tredje. Idag uppger, 70% av tågpersonalen i Sverige att problemen med hot och våld har ökat. Samtidigt ser vi hur järnvägsföretagen har minskat på bemanningen i vagnarna, vilket innebär att personalen måste hantera allt fler uppgifter på egen hand. Inte minst ser vi hur villkoren blir allt sämre när allt större del av spårvägen upphandlas av privata aktörer.
Kan den blivande transportkommissionären lova att se över relevant lagstiftning för att förbättra villkoren för de anställda i spårtrafiken?
Rättvisa arbetsvillkor i transportbranschen handlar ytterst om säkerhet. Om säkerheten för den anställde, resenärer och för medtrafikanter. Ändå är exemplen ovan vardagen för många transportarbetare.
Det är dags för EU att på allvar prioritera arbetsvillkoren i transportsektorn. Den nya transportkommissionären har chansen att göra den skillnaden som behövs.
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.