ETC Stockholm
Debatt: Kollektivtrafik utan vinstintresse!
ETC Stockholm
"Konsekvensen blir i slutändan mer trängsel, ökad otrygghet, minskade biljettintäkter, sämre service och att färre väljer pendeln framför bilen."Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
"Konsekvensen blir i slutändan mer trängsel, ökad otrygghet, minskade biljettintäkter, sämre service och att färre väljer pendeln framför bilen."
För såväl resenärer som oss anställda inom kollektivtrafiken kom beskedet om SL:s sparpaket på 250 miljoner i år som en kalldusch. Det drabbar såväl resenärer som anställda inom kollektivtrafiken i en tid när förnuftet säger att samhället bör satsa mer på det miljövänliga och inte tvärtom.
Sparpaketet som lagts enbart på pendeltågen och som enligt SL ska sänka kostnaderna med 24 miljoner, innebär bland annat hundratalet färre avgångar per vecka och minskad bemanning på stationerna. Konsekvensen blir i slutändan mer trängsel, ökad otrygghet, minskade biljettintäkter, sämre service och att färre väljer pendeln framför bilen. Spiralen kommer att fortsätta peka nedåt när man lägger till det haveri som järnvägens infrastruktur (signalsystem, växlar med mera) på senare tid har drabbats av. Detta efter år av besparingar och minskat underhåll inom Stockholmsområdet.
Saknas det pengar? Inte alls.
Det är ingen slump att vinsterna som de privata trafikföretagen
gör på den upphandlade SL-trafiken överstiger besparingskravet med råge. Det är dags att sätta ner foten och säga Nej till ett upphandlingssystem där privatbolagens vinster finansieras med skattepengar och nedskärningar. Det samhället har bekostat och utvecklat ska också ägas och förvaltas av samhället.
Kollektivtrafiken, liksom sjukvård, omsorg och skola ska drivas i offentlig regi utan vinstintressen. Den saken är det värt att demonstrera för på första maj.