Replik
Debatt: Klimatomställning kan inte göras enbart nationellt
ETC nyhetsmagasin
Hur ser McDonalds på greenwashing? Hur ser de på sin medverkan till avskogning och hur ser deras leksaksproduktion ut? Det är några av frågorna SSU menar att McDonalds inte svarade på i sitt debattsvar förra veckan.Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.
Vi är från SSU Stockholms sida glada att McDonalds tar sig tid att svara på vår kritik. Vi håller med om att omställningen inte bara kan eller ska genomföras på politisk väg utan att även andra aktörer bär ett ansvar. Men en klimatomställning kan inte enbart göras på nationell nivå och vi ser att det är lätt att lyfta upp vad McDonalds gör på nationell nivå i Sverige men att det i längden gör lite skillnad när man ser till McDonalds agerande på internationell nivå.
Frågorna vi vill diskutera är hur McDonalds ser på Greenwashing och förhållandet mellan faktiska åtgärder och vad som handlar om lönsamhet och marknadsföring. Vi vill diskutera hur McDonalds ser på sin medverkan avskogning i världen, deras syn på affärsidén kring att enbart använda engångsartiklar vid servering och hur deras leksaksdistribution ser ut, från tillverkning till försäljning och tillslut till vilken grad de är återvinningsbara. Detta är alltid i relation till vilket ansvar man ser som företag att inte är McDonalds konsumenters ansvar att få ner McDonalds klimatpåverkan. Det är lätt att använda sig av relativt tandlösa certifieringar som exempelvis Rainforest Alliance för att försöka visa på handlingskraft men när det bara blir ytterligare en symbol som den genomsnittliga konsumenten inte har koll på men som verkar bra. Vi vill gärna diskutera hur McDonald’s ser på de olika organisationerna som Rainforest Alliance och Global Roundtable for Sustainable Beef och hur McDonald’s er på kritiken mot dessa.
Vi är glada över att McDonalds också själva lyfter frågan kring arbetsgivarskap vill vi också ta tillfället i akt i att diskutera hur McDonalds är som arbetsgivare i Sverige och internationellt och diskutera den bilden som finns av McDonalds som ett företag med stora problem kring arbetsmiljö och arbetsvillkor då de även i detta avseendet är en stor global aktör med sin roll som världens näst största arbetsgivare. Med anledning av detta ser vi också gärna att Hotell- och Restaurangfacket är med i dessa diskussioner med anledning av vår syn på Svenska modellen och tvåpartsmodellen och hoppas att även de är inbjuda in till samtalet. Vi ser fram emot en bra dialog och hoppas att McDonalds är villiga att göra förändringar på de områden som de brister.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.