ETC Stockholm
Debatt: Kan man komma förbi Förbifarten?
ETC Stockholm
Socialdemokraterna och Miljöpartiet har i regeringsförhandlingarna kommit fram till att Förbifart Stockholm ska byggas. ”Vi måste ändå tro på att inbjudan till kommun och landsting att omförhandla användningen av trängselskatten är allvarligt menad”, skriver Nätverket Stoppa Förbifarten.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
Socialdemokraterna och Miljöpartiet har i regeringsförhandlingarna kommit fram till att Förbifart Stockholm ska byggas. ”Vi måste ändå tro på att inbjudan till kommun och landsting att omförhandla användningen av trängselskatten är allvarligt menad”, skriver Nätverket Stoppa Förbifarten.
Det är klart att vi är besvikna och förbannade på den uppgörelse som MP har gjort med S på riksnivå om att bygga klimatmonstret Förbifart Stockholm.
Fördröjningen fram till 1 maj är inte heller så imponerande med tanke på att återstående rättsliga prövningar ändå skjuter fram den riktiga starten.
Vi måste ändå tro på att inbjudan till kommun och landsting att omförhandla användningen av trängselskattens intäkter är allvarligt menad och inte bara ett sätt att lägga skulden lokalt.
Den nya majoriteten i Stockholms stad, S-MP-V-Fi, måste nu snabbt sätta sig och få fram en preliminär prioriterad lista över de projekt som bör rymmas inom trängselskatteramen. Förhoppningsvis tar man hjälp av bland annat de forskare från KTH och VTI som på DN-debatt den 16 september efterlyste en opartisk analys av hur man kan skapa en resurseffektiv tillgänglighet inom ramen för våra klimatmål.
Den preliminära listan presenteras sedan för landstinget, som trots en annan majoritet, borde vara intresserat av att få hjälp med en betydligt större investeringsram än i nuläget.
Det skulle inte förvåna oss om ett flertal tunnelbaneutbyggnader, kollektivkörfält och den regionala cykelplanen placeras före Förbifarten. Och det har ju regeringen välsignat genom sitt erbjudande.