Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Kan inte Sverige göra som Nederländerna?

Inom några år räknar Nederländerna med att landets järnvägsnät uteslutande drivs på vindkraft.
Inom några år räknar Nederländerna med att landets järnvägsnät uteslutande drivs på vindkraft. Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC

Så länge energin kommer från kol- eller kärnkraft är den ju inte ren och tågresan därmed inte särskilt ”grön”, ”miljövänlig” eller ”hållbar”, som det ju alltför ofta heter, skriver Anna Andersson.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Inom några år räknar Nederländerna med att landets järnvägsnät uteslutande drivs på vindkraft. Pendlare kommer snart att resa på Europas miljövänligaste bannät. Redan i dag härrör nästan hälften av dragkraften längs det 2 809 kilometer långa bannätet från havsbaserade vindkraftverk, av vilka hälften är belägna i Nederländerna, resten i Belgien och Skandinavien.

Det färska avtalet har undertecknats av en energikoncern och ett energikooperativ – som just bjudits in i Eress, en ideell europeisk organisation för utveckling och implementering av ett grönt bannät, Erex – samt ett flertal järnvägsbolag och ett fraktföretag.

Kan inte svenska samriskföretag och fördragspartners göra likaledes? Säg SJ, Vattenfall, Veolia, Trafikverket och Green Cargo. Så länge energin kommer från kol- eller kärnkraft är den ju inte ren och tågresan därmed inte särskilt ”grön”, ”miljövänlig” eller ”hållbar”, som det ju alltför ofta heter. Låt vara att det svenska järnvägsnätet är bra mycket längre, 120 mil, men desto större utmaning – och klimatnytta!