Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Januariöverenskommelse behövs om miljöbilarna

Bild: Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC

Målet om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta är långt borta – och inte blir det bättre av fortsatt osäkerhet om supermiljöbilarna.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

2014 nådde miljöbilsandelen 17,5 procent. Men etta, tvåa och trea bland miljöbilarna är diesel, diesel och diesel. Målet om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta är långt borta – och inte blir det bättre av fortsatt osäkerhet om supermiljöbilarna, skriver Mattias Goldmann.

2014 registrerades 4 656 supermiljöbilar, 3 418 laddhybrider och 1 238 elbilar i Sverige. Det hade blivit ännu fler om inte medlen tagit slut redan i augusti och det ända till den 22 december varit högst osäkert vad som skulle hända framgent. Då antogs alliansens budget för detta utgiftsområde, med 215 miljoner kronor för 2015 års supermiljöbilspremie enligt gällande definition, mot regeringens förslag på 100 miljoner med en skärpt definition, oklart på vilket sätt. De 215 miljonerna kan också användas retroaktivt för de cirka 1800 supermiljöbilar som registrerades under vakuum-perioden. Därtill anslogs 100 miljoner till laddstolpar för elbilar.

Så långt allt väl. Men sedan kom Decemberöverenskommelsen, vari alliansen lovar att släppa igenom regeringens alla budgetförslag. Så om regeringen i vårändringsbudgeten återkommer med att det bara ska vara 100 miljoner kronor, och därtill insisterar på att skärpa definitionen, så går det igenom. Samma sak gäller för laddstolparna – trots att alliansens skrivning, som alltså gäller nu, i princip är ordagrant densamma som finns i Miljöpartiets eget valmanifest.

Omställningen till grönare bilism riskerar alltså att drabbas av en ”dubbelstöt” till våren, och redan oron räcker för att vi ska tappa fart. För vem vågar satsa när spelreglerna är så osäkra?

Inte heller vet vi i vad mån regeringens egna förslag, som föll i december, kommer tillbaka. Det gäller till exempel stödet för biogasproduktion och Klokt-bidraget som ska delfinansiera klimatsmarta åtgärder i kommunerna, och där transporterna är den kostnadseffektivaste sektorn att arbeta med.

Denna oro är extra frustrerande eftersom sju av riksdagens partier i grunden är ense om att vi till år 2030 ska nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta. Eftersom det inte bara gäller nya bilar, utan alla fordon, kräver måluppfyllelsen att omställningen tar fart nu. Därför är det rimligt att vi får en januariöverenskommelse för miljöbilar, utifrån fem punkter:

• Skydda supermiljöbilspremien. Alla som skaffar en bil med under 50 g CO2/km ska få 40 000 kronor, oavsett ägandeform.

• Säkerställ förnybara drivmedels långsiktiga konkurrenskraft. Nuvarande skattebefrielse löper ut om ett år. Vad som kommer därefter är osäkert, och redan nu införs beskattning på biodiesel som riskerar att slå ut den.

• Klargör bonus-malus. Alla är överens om att bilar med låg klimatpåverkan ur livscykelperspektiv ska få en rejäl bonus, medan bilar med höga utsläpp ska få höjd skatt. Det är hög tid att reda ut reglerna så att alla vet vad som gäller.

• Klimatbasera förmånsvärdet. Dagens 40 procent sänkta förmånsvärde för tjänstebilar på gas, laddhybrid och el gäller bara till och med 2016, sedan vet ingen vad som gäller. Ersätt med ett teknikneutralt, klimatbaserat och långsiktigt system.

• Lagstifta om 2030-målet. Inför en lag om att hela fordonsflottan år 2030 ska vara fossilbränsleoberoende, med 80 procent minskad användning av fossila drivmedel och delmål på vägen.

Många hårda ord har sagts om oredan i svensk politik. Kritiken är särskilt berättigad på de områden där man i grunden är överens. Därför är det, för både klimatet och tilltron till svensk politik, angeläget att enas om färdplanen för en fossilbränsle-oberoende fordonsflotta.