Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Investera feministiskt – lägg pengar på kollektivtrafiken

Översikt över busstrafiken vid Slussen.
Översikt över busstrafiken vid Slussen. Bild: Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Dagens ETC

Feminism kan göra skillnad, inte bara för jämställdheten. Utan också för den sociala och ekologiska hållbarheten.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Ett feministiskt perspektiv måste göra avtryck i alla politiska beslut. Bara så bygger vi ett jämställt samhälle för kommande generationer, som är både socialt och ekologiskt hållbart. Vi vill bredda jämställdhetspolitiken till att handla mer om trafik och stadsbyggnad. Detta bland annat genom att via jämställdhetsanalyser lyfta fram när stora beslut ska tas kring investeringar, när vi prioriterar vad marken ska användas till i våra städer och när vi bygger nya stadsdelar.

Har vi med oss ett feministiskt perspektiv i stadsplanering och investeringar så kommer vi satsa på både kollektivtrafik, cykel och gång. Resvaneundersökningen 2015 visade att 58 procent av resorna med kollektivtrafiken i Stockholms län görs av kvinnor. Siffror från SCB visar att det är nästan dubbelt så många bilar registrerade på män (2,4 miljoner) som på kvinnor (1,3 miljoner). Vi vet också att det är ungefär 70 procent av kvinnorna i storstäder och förortskommuner som går eller cyklar någon del av sträckan till jobbet och drygt 50 procent av kvinnorna som åker kollektivt någon del av sträckan. Motsvarande siffror för män är bara cirka 40 respektive 30 procent.

Det är helt enkelt oftare män som sitter fast i bilköer när kvinnor istället tar sig kollektivt till jobbet. Detta kan både bero på att män har högre inkomster och har råd att åka bil och på att kvinnor i högre utsträckning är beredda att anpassa sitt eget beteende för att minska sin klimatpåverkan. Men oavsett bakgrunden till att det ser ut så här, så skapar det en tydlig bild av vilka grupper i samhället vi gynnar med vilka politiska beslut: Att satsa på kollektivtrafiken, genom förbättrad framkomlighet, investeringar i nya linjer och fler turer, är en politik som ökar jämställdheten i samhället och som gynnar kvinnor i högre grad än män.

Bilen har alltför mycket blivit en manlig statussymbol. Nu på åttonde mars vill vi uppmärksamma behovet av att män gör som kvinnor: ställer om sina resemönster och i större utsträckning börjar cykla, gå och ta sig kollektivt till jobbet.

Även stadsplaneringen måste utgå från ett feministiskt perspektiv. Parker, cykel- och gångbanor ska planeras med utgångspunkt att dessa ska vara tillgängliga och trygga för alla. Då blir det offentliga rummet en plats för alla – och inte minst en plats där kvinnor i större utsträckning känner sig trygga.

Investeringar i kollektivtrafik och bättre framkomlighet för gående och cykel minskar klimatpåverkan och gör samhället mer ekologiskt hållbart. Det är vi ofta duktiga att påpeka från Miljöpartiets sida. Men det är viktigt att komma ihåg att det här är politik som även gynnar jämställdheten, då kvinnor oftare åker kollektivt och det ofta är män som är de största klimatbovarna.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad

Tomas Eriksson (MP), gruppledare i Stockholms läns landsting