ETC Örebro
Debatt: Inspiration från framtiden i Freiburg
ETC Örebro
Örebro kan bli en plats som bygger mer på människor än bilar.Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.
Bilberoendet i Örebro kan minska. När vi planerar samhällsutbyggnaden kan vi söka inspiration utanför Sverige, i tyska Freiburg, skriver Niclas Persson, kommunalråd Miljöpartiet de gröna.
Den här sommaren har jag tågluffat. Bland annat reste jag till den tyska staden Freiburg. En mycket spännande stad som har lockat många svenska samhällsplanerare de senaste åren. Inte minst stadsdelen Vauban med många innovativa bostäder och trafiklösningar. Här finns en unik mångfald i arkitektur och sammansättning av hus, från små villor till lägenhetshus. Det var mycket inspirerande att gå runt i området där många av fastigheterna har byggts – och förvaltas – av små ägarkollektiv. Möjligheten att vara med och utforma sitt boende har visat sig varit en av de viktigaste faktorerna för att bosätta sig i Vauban. Människor tycker ju om att göra saker tillsammans och det syns verkligen här.
Men den kanske främsta anledningen till att Vauban är så omtalat är det låga bilberoendet i området. Av hushållen i Vauban är det nästan hälften som inte äger någon bil. Bilinnehavet har dessutom sjunkit i takt med områdets utveckling. De flesta resorna sker med icke-motoriserade färdmedel. Detta är anmärkningsvärt då området är beläget cirka tre kilometer utanför Freiburgs stadskärna. Lägenheterna i området är överlag stora, i snitt 115 kvadratmeter, och barnfamiljer är en dominerande grupp i området. Många förutsättningar påminner alltså om Örebro, men utan bilarnas dominans. Här känner jag vi att vi kan lära oss jättemycket. Vi jämför oss ofta med andra svenska kommuner, och det ska vi göra, men vi har också mycket att lära av människor och platser i resten av världen.
Jag cyklade runt i Freiburg och pratade med människor om hur det går att leva utan bil. En vanlig idé var att det finns så många klokare alternativ för människor att arrangera sina transporter än att äga en dyr bil. I området finns en bilpool som erbjuder bilar i olika storlekar för olika behov samt cyklar och cykelkärror. De som är med i bilpoolen får dessutom tillgång till gratis lokal och regional kollektivtrafik samt 50 procent rabatt på nationella tåg. Tänk om vi kunde göra något liknande, hur skulle det kunna utveckla Örebro?
En annan spännande sak med Vauban är att parkering inte subventioneras som vi gör i Örebro och Sverige. De boende som vill ha bil får i stället köpa en parkeringsplats i ett parkeringshus för cirka 150 000 kronor. Gatuparkering är förutom ett par undantag förbjuden i området. På så sätt skapas plats för annat. Här finns välutbyggd kollektivtrafik samtidigt som det skapats gatumiljöer som är lika trygga för barn att leka i som svenska bostadsområden. Visst måste vi kunna göra något liknande i vår kommun? Jag tror att Örebro kan moderniseras på liknande sätt. Många människor tänker så här redan i dag och som politiker är det min skyldighet att väcka förslag som bidrar till att vi tillsammans kan utveckla vår plats på ett hållbart sätt.
I höst presenterar därför Miljöpartiet de gröna ett budgetförslag med olika förslag för ett klokare samhällsbygge. Örebro kan bli en plats som bygger mer på människor än bilar. På delande och öppenhet och människors vilja att göra bra saker.