Hoppa till innehållet

Göteborg

Debatt: Inför avgiftsfri kollektivtrafik i Göteborg

”Kriget mot kollektivtrafiken är ett krig mot alla de människor som drabbas av klimatkrisen och av de ökade biljettkontrollerna i förorterna”, skriver debattören.

”Kriget mot kollektivtrafiken är ett krig mot alla de människor som drabbas av klimatkrisen och av de ökade biljettkontrollerna i förorterna”, skriver debattören.

Bild: Eddie Lothman/Västtrafik

Dagens ETC

Kollektivtrafiken är avgörande för människor i förorten, men högerpolitiker som har noll kontakt med hur våra liv ser ut drar in det ekonomiska stödet och öser samtidigt pengar över bilismen vars utsläpp tvingar folk på flykt. Avgiftsfri kollektivtrafik hade varit en perfekt reform för lokal och global klimaträttvisa.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Västtrafiks biljettpriser har välförtjänt fått stå i debattens centrum de senaste månaderna. Detta efter att de moderata regionråden Peter Hermanssons och Lars Holmins motion om civila biljettkontroller verkställdes i Göteborg. 

Politikerduon står för en politik där biljetten ska bli dyrare och de som inte kan betala ska trots allt tvingas till det genom kontroller. Innan valet sa Holmin till Göteborgs-Posten att han tycker att ”resenärerna ska betala en större andel av sin biljett”. Anledningen? Att det är många som inte använder kollektivtrafiken, och de ska inte behöva bidra.

Detta uttalande sätter fingret på Holmins och Hermanssons perspektiv: Att för det första fokusera på de som inte åker kollektivt i stället för de som faktiskt gör det, och för det andra inte ta ansvar för att det kollektiva åkandet i våra städer ska öka. 

Moderaterna i regionen delar detta perspektiv med partikollegorna i regeringen, som har satsat 13 miljarder kronor på billigare fossila drivmedel och ökat reseavdrag för bilister. Motsvarande reseavdrag för kollektivtrafikresenärer stoppades, och dessutom drogs en miljard kronor bort som vanligtvis går till kollektivtrafiken i regionerna. Detta är en del i den politik som ökar Sveriges utsläpp med 10–20 procent, i en tid då klimatforskare på Uppsala universitet säger att vi måste minska Sveriges utsläpp med 38 procent varje år fram till 2027. Detta för att vi ska ha en chans att nå Parisavtalet och bromsa den klimatkris som ledde till att 32 miljoner människor behövde fly sina hem bara under 2022, enligt UNHCR. 

De flesta av dessa människor blir internflyktingar, men vissa tar sig till Sverige och bosätter sig ofta i våra förorter. Förorter som försummas av politiker, med konsekvensen att en man i Bergsjön förväntas dö nästan 9 år tidigare än en man i Askim. Detta enligt Göteborg stads egen jämlikhetsrapport, som även fastslår att skillnader i livslängd bland annat beror på erfarenheter av flykt och socioekonomiska förhållanden. Förhållanden, som politikerna i regionen och regeringen nu förvärrar. 

Människor plankar för att de måste.

Som boende i Bergsjön ser jag i min vardag mammor som tar sina barn i handen och rusar av när de ser kontrollanter och pensionärer som försöker förhandla om priset. Människor plankar för att de måste. Jag undrar om Hermansson och Holmin någonsin ens besökt Komettorget eller Angered, och om de förstår på vilket sätt deras politik kapar år från människors liv, här i stan och långt borta. 

Kriget mot kollektivtrafiken är i slutändan ett krig mot alla de människor som drabbas av klimatkrisen och av de ökade biljettkontrollerna i förorterna. Det är ett rasistiskt system, som inte hade behövt finnas, om inte vissa politiker fullkomligt öste pengar över transportsätt som helt saknar en framtid. Pengarna finns. Det är dags för en avgiftsfri kollektivtrafik i Göteborg.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.