Apple
Debatt: Hej Siri, hur kan vi göra iPhones mer hållbara?
Dagens ETC
Idag släpper Apple sina nya produkter. Men bolagets gröna image kan inte längre dölja de enorma miljökostnader som deras ständiga lanseringar innebär för oss och planeten, skriver Peter Windischhofer, grundare av Refurbed.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Apple har länge varit en av de mest banbrytande aktörerna inom elektronikbranschen och förändrat hur vi använder teknik i vardagen. Men deras gröna image kan inte längre dölja de enorma miljökostnader som deras ständiga produktlanseringar innebär för oss och planeten. Varje ny modell tar oss ett steg längre från begreppet hållbarhet – och ett steg närmare överkonsumtion.
Varje ny modell tar oss ett steg längre från begreppet hållbarhet – och ett steg närmare överkonsumtion.
Bilden av Apple som ett hållbart företag undermineras av deras ständiga jakt på årliga uppdateringar. Den strategin är inte bara tveksam ur ett miljöperspektiv, utan även etiskt. Trots deras ”gröna” marknadsföringskampanjer bygger företagets tillväxt på att övertyga oss om att vi alltid behöver den senaste modellen. Detta spär på köphetsen och förstärker en ohållbar slit-och-släng-kultur.
Varje år kastas miljontals elektronikprodukter i soporna. Det resulterar i utsläpp av giftiga ämnen som skadar både naturen och människors hälsa. Utvecklingen går åt helt fel håll, och många konsumenter har fortfarande inte förstått vidden av problemet.
Att kalla en produkt för koldioxidneutral samtidigt som man bidrar till en ond cirkel av ”fast tech” – prylar som snabbt blir föråldrade och måste bytas ut – är som att plantera ett träd i en skog som brinner. Det blir mer av en symbolhandling än något som gör skillnad på riktigt. Apple borde istället fokusera på att göra sina produkter mer hållbara och reparerbara, så att de inte behöver bytas ut varje år.
Inom kort väntas Apple släppa fyra nya iPhones, som alla lanseras med minimala förbättringar jämfört med tidigare modeller. Men som sanna innovatörer borde de istället fokusera på att förlänga produkternas livslängd genom robust design och prisvärda reparationsalternativ. För äkta innovation handlar inte om att släppa en ny telefon varje år, utan om att skapa produkter som håller länge och som kan repareras – utan att vi samtidigt behöver kompromissa med planetens framtid.
Som världens största tillverkare av mobiltelefoner borde Apple föregå med gott exempel. Men återkommande anklagelser om planerat åldrande och deras tveksamma stöd för Right to repair-direktivet visar att de ofta prioriterar sina egna vinster högre än miljön.
Det är hög tid för teknikjättarna att börja sätta hållbarhet i första rummet. De måste visa att hållbarhetsarbete är mer än en tillfällig trend – det är en absolut nödvändighet. Om vi ska ha en chans att bromsa klimatförändringarna måste branschen både etablera nya standarder – och se till att faktiskt följa dem.
Hur länge klarar planeten av vår nuvarande konsumtionsnivå? Tillverkningen av en ny smartphone kräver i snitt 13 000 liter vatten, och med 232 miljoner sålda iPhones per år är det hög tid att ställa Apple till svars och kräva förändring.
Om stora varumärken vill fortsätta leda vägen framåt måste de bryta sig loss från den vinstdrivna cykeln av resursslöseri och planerat åldrande, och på allvar börja ta ansvar för sin miljöpåverkan. Peter Windischhofer, grundare av Refurbed,
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.