ETC Malmö
Debatt: Frihet och valfrihet är inte samma sak
ETC Malmö
Vem som äger äldreboendet jag bor på, skolan jag går på, LSS-boendet jag har som bostad och annat i ett samhälle, spelar roll, för den har också makten över detsamma.Det är skribenten och inte ETC Malmö som står för åsikten.
Visst är valfriheten lockande. Och den är lika förrädisk som den är lockande. Ordet valfrihet gränsar för vissa till demokratins grundvalar och ska enligt dem genomföras utan tanke på vad det innebär för de andra grundpelarna för samhället, nämligen rättvisa, jämlikhet och solidaritet.
När man jämställer ordet frihet med valfrihet lämnar man även den grund samhället står på. Den grund som samhället har stått på så länge det har funnits. Frihet till ett liv där jag själv ska bestämma allting på det gemensammas bekostnad leder tveklöst till en begreppsförvirring där valfriheten krossar de andra grundpelarna för samhället.
När dessa begrepp utarmas för det till ett samhälle där kapitalet får vittring på det gemensammas intäkter och det gemensammas resurser. Då vittrar det demokratiska samhället sakta sönder eftersom demokratin står på andra grundpelare än den vanställda frihetstanken där alla ska ha rätt att välja precis allting.
Det gemensamma är något som ska fortsätta vara gemensamt och inte vara prisgivet åt kapitalets girigbukar att göra som de vill med. Detta blir resultatet av valfrihetsreformer där uttryck som frihet kapas och används som slagträ mot allt som är gemensamt.
Vi borde inte förledas att låta vårt gemensamma utrymme och vår gemensamma sektor bli allt mindre. För det leder i sin tur till att kapitalet får luft under vingarna.
Kapitalet är inte intresserat av något annat än att tjäna pengar och öka kapitalets maktsfär. Det ligger i kapitalets natur. Kapital ska inte tillåtas att inskränka vårt gemensamma ägande genom att påvisa hur bra det är med valfrihet!
Valfriheten används sedan för att öka kapitalets makt och inflytande över främst det som ska vara gemensamt ägt. Och anledningen till att det bör vara gemensamt ägt är att det är grunden för de tre benen i en demokrati.
De benen är jämlikhet, rättvisa och solidaritet. Där ingår inte begreppet valfrihet. Och detta eftersom det oundvikligen är så att valfriheten jagar ut de andra tre benen och försvagar samhällsstrukturen.
Under paroller som valfrihet, och likställande detta med frihet, ångar kapitalet fram och drar undan mattan för det samhälle vi egentligen vill ha. Ett samhälle där alla har makt över sitt eget liv.
Ett samhälle där alla kan se och bygga upp sin egen framtid oavsett om man har pengar och makt. Och där kommer vi in på begreppet frihet som så lätt kapas och tar sig uttryck som att alla ska välja skola. Alla ska välja äldreboende. Alla ska välja LSS-boende.
Alla ska kunna välja allting. Det är bara det att den chimär av frihet detta leder till kastar bort vårt gemensamma ägande och leder oundvikligen till olikheter, orättvisor och klyftor i samhället.
Vem som äger äldreboendet jag bor på, skolan jag går på, LSS-boendet jag har som bostad och annat i ett samhälle, spelar roll, för den har också makten över detsamma. Den som äger det vi borde äga tillsammans har också makten över tillgångarna i det som vi borde äga tillsammans.
Det vill säga det blir inte vi tillsammans som förfogar över det som valfriheten ger oss. Därmed är frihetstanken som den ser ut i Sverige i dag en chimär!