Hoppa till innehållet

ETC Örebro

Debatt: Fördelar med att cykla

Det är bara i världens allra mest förorenade städer som cyklingen kan ifrågasättas ur ett hälsoperspektiv, skriver Ingela Björck.
Det är bara i världens allra mest förorenade städer som cyklingen kan ifrågasättas ur ett hälsoperspektiv, skriver Ingela Björck. Bild: Bild: Christine Olsson/TT

ETC Örebro

Hur bra är det egentligen för mig att cykla i stan? undrar jag ibland, när jag fastnat bakom avgasröret på en bil eller buss. Man kan ju inte hålla andan särskilt länge, så kanske de avgaser jag andas in gör cyklandet negativt för min hälsa?
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.

Svaret visar sig, glädjande nog, vara nej: cyklandets fördelar överväger nackdelarna. En forskargrupp i Cambridge har räknat på förhållandet mellan luftföroreningarnas skador och motionens vinster, och funnit att det bara är i världens allra mest förorenade städer som cyklingen kan ifrågasättas. Och till och med i det genomsmutsiga Delhi behöver man cykla mer än fem timmar i veckan för att skadorna på ens luftrör ska väga tyngre än motionens positiva effekter på hjärta och muskler.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Goda nyheter för alla som gillar att cykla, med andra ord! Dessutom blir ju föroreningarna mindre ju fler som lämnar bilen för cykel eller elcykel, vilket stärker hälsoeffekten. 

Samhället sparar också pengar på cyklande. En Lundaforskare visade förra året, med utgångspunkt från data från Köpenhamn, att samhället går med minus 1,40 kronor per kilometer för en bilresa medan en lika lång cykelresa ger en samhällsvinst på plus 1,50 kronor. Beräkningarna väger in faktorer som buller, vägslitage, föroreningar, klimatpåverkan, restider och hälsoeffekter. Cykeln vinner alltså klart, både för mig som cyklist och för samhället.

Ämnen i artikeln