Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Förbjud både nöjes- och 
affärsflyget efter krisen

Inget parti har en tillräcklig klimatpolitik idag inom flygsektorn, skriver debattörerna.
Inget parti har en tillräcklig klimatpolitik idag inom flygsektorn, skriver debattörerna. Bild: Bild: Privat, Shutterstock

Dagens ETC

Nöjesresorna med flyg ökar återigen. Om vi ska ha en chans att nå klimatmålen måste nöjes- och affärsflyget permanent stoppas efter Coronakrisen. Politikernas flygstöd går i helt fel riktning, skriver Tove Lönneborg och Leo Rudberg, Fältbiologerna.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

På senare tid har olika turer kring flygcharter uppmärksammats i medierna. Debatten måste breddas. Det viktiga här är inte enskilda resenärers beslut. Istället måste vi se 2000-talets massiva affärs- och nöjesflygande för vad det verkligen är – ett hot mot framtiden.

Tyvärr saknas denna insikt hos riksdagspartierna. Alliansen och SD har fått igenom att Arlanda ska byggas ut, efter att regeringen och statligt ägda Swedavia meddelat att utbyggnaden stoppas. Högerns beslut är ett allvarligt misstag som helt undergräver förtroendet för de ansvarigas klimatpolitik.

Ny forskning från Uppsala Universitet visar att Sveriges nuvarande klimatpolitik inte når våra egna löften i Parisavtalet. Detta är allvarligt. För att lyckas nå 1,5-gradersmålet antog riksdagens samtliga partier utom Sverigedemokraterna ett klimatpolitiskt ramverk, omfattande både en klimatlag och klimatmål. Nu måste politikerna gå från ord till handling.

Vi som växer upp under 2000-talet är kanske den mest miljöengagerade generationen i mänsklighetens historia. I samband med den globala folkrörelsen Fridays For Futures rekordstora klimatstrejker lovade partiledare från nästan samtliga riksdagspartier att lyssna på både barnen och forskarna. Arlandabeslutet visar att dessa löften endast var tomma ord från Kristersson, Lööf och de andra högerledarna.

Det är dock inte bara Alliansen och SD som sviker klimatet i flygfrågan. Socialdemokraterna och Miljöpartiet valde visserligen att sluta bygga ut Arlanda. Men samtidigt beslöt man att gå in med 5 miljarder skattekronor till SAS, över 3 miljarder till Swedavia samt 100 miljoner till regionala flygplatser, sammanlagt över 8 miljarder. Jämförelsevis kan nämnas att Sveriges miljöbudget endast uppgår till drygt 12 miljarder årligen. Regeringen valde således att lägga nästan lika mycket pengar på att rädda en enda klimatfarlig bransch som på hela statens samlade miljöarbete. Det är absurt.

Vi i Fältbiologerna ser att en annan flygpolitik är både möjlig och nödvändig – särskilt efter Coronakrisen. Vi kräver att nöjes- och affärsflyg, både inrikes och utrikes, ska avskaffas. Flygresor ska endast tillåtas i undantagsfall, såsom av medicinska skäl, vid besök till mycket avlägsna familjer och släktingar samt för brandbekämpning och flykt. Forskare är eniga om att flygandet måste minska radikalt om vi ska nå klimatmålen. Att stoppa utbyggnader, lägga ned flygplatser som Bromma och avskaffa flygets subventioner borde vara självklart.

I avvecklingen av stora delar av flygindustrin – liksom övriga fossilindustrin – måste arbetarna få samhällets stöd. Det är inte piloter, städare och andra industriarbetare som hotar klimatet. Riksdagen och regeringen bör skyndsamt ta fram en rättvis omställningsplan för att säkra dessa anställdas försörjning även under klimatomställningen. Initiativet med att snabbutbilda flygvärdinnor till vårdpersonal på Sophiahemmet exemplifierar hur kreativitet och handlingskraft kan trygga både anställdas försörjning och öka samhällets krisberedskap.

Inget parti har en tillräcklig klimatpolitik idag inom flygsektorn. Ett självklart första steg vore att stoppa utbyggnaden av Arlanda och istället investera i en grön återhämtning efter Coronakrisen. Endast så kan Sveriges klimatmål uppnås.