ETC Stockholm
Debatt: Förbifarten ska göra luften bättre
ETC Stockholm
Replik på förra veckans debattartikel av vänsterpartisterna Jens Holm och Ann-Margarethe Livh.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
Replik på förra veckans debattartikel av vänsterpartisterna Jens Holm och Ann-Margarethe Livh.
Det förekommer många missuppfattningar kring Förbifart Stockholm. Trafikverket vill här besvara några. Huvudsyftet med Förbifart Stockholm är att knyta ihop norra och södra Stockholmsregionen. Den nya leden bidrar till ekonomisk utveckling när människor får nya möjligheter att resa, arbeta och utnyttja den service som staden erbjuder. Syftet är alltså inte främst att Förbifart Stockholm är till för genomfartstrafik.
Trafiksystemet är i dag mycket sårbart. Essingeleden är den enda förbindelsen med hög kapacitet mellan norra och södra Stockholm. Med Förbifart Stockholm blir trafiksystemet säkrare och mer robust.
Stockholm behöver både utbyggd kollektivtrafik och Förbifart Stockholm. Leden skapar nya möjligheter för kollektivtrafiken.
Förbifart Stockholm läggs i tunnel för att skona natur- och kulturmiljöer. Framförallt blir luften bättre längs Essingeleden och i innerstaden där många människor bor. Vid tunnelmynningarna blir halterna av luftföroreningar förhöjda, men med hjälp av ventilation kan miljökvalitetsnormerna hållas för luftkvaliteten i områden där människor vistas stadigvarande.
Forskning visar att Förbifart Stockholm sparar drygt 20 liv per år bland allmänheten eftersom luften blir bättre i områden där många människor bor. Forskning vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet, visar också att trafikanter som använder tunneln i Förbifart Stockholm, kan komma att utsättas för luftföroreningar som kan leda till förtida dödsfall i samma storleksordning som de antal liv som sparas på ytan.
Fordon av olika årsmodeller har testats för att se hur mycket av tunnelluften som kommer in i bilen. Det har visat sig att både äldre och yngre årsmodeller klarar av att stänga ute luftföroreningar. Även SL-bussar som testades fick goda resultat.
Trafikverket söker tillstånd i mark- och miljödomstolen för att få bygga tre tillfälliga hamnar, en i Sätra och två på Lovön. Hamnarna byggs för att kunna transportera en stor del av bergmassorna på vattnet i stället för via det ordinarie ytvägnätet – en åtgärd för att spara miljön för både boende och trafikanter.
När det gäller Hansta naturreservat kommer Trafikverket att fylla på och leda om Stordiket och Djupanbäcken, åtgärder som till och med kommer att öka vattenflödena i vattendragen jämfört med i dag. Trafikverket kommer också att bygga en utjämningsdamm i området för att säkerställa att vattennivåerna inte påverkas. De enstaka träd som måste tas ner i Hansta naturreservat kompenseras genom att Trafikverket åtar sig att återställa det område där det i dag finns en motorcrossbana till ursprungligt skick. Dessutom bygger Trafikverket dammar med tillhörande landmiljöer speciellt utformade för att skydda den utrotningshotade större vattensalamandern. Natura 2000-området i Hanstareservatet kommer inte att påverkas. I Grimsta naturreservat kommer Trafikverket att ta ner enstaka träd för att få en siktlinje till satelliter som ger mätdata till tunnelbygget. Enligt de beräkningar som är gjorda kommer Natura 2000 i Edeby Ekhage på Lovön inte att påverkas av bygget.