Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Förändringsarbetet i hemtjänsten har bara börjat

”Arbetet med att förändra hemtjänstens organisering i grunden har bara börjat och vi behöver vara många goda kraften för att föra det arbetet hela vägen in i mål”, skriver Clara Lindblom.
”Arbetet med att förändra hemtjänstens organisering i grunden har bara börjat och vi behöver vara många goda kraften för att föra det arbetet hela vägen in i mål”, skriver Clara Lindblom. Bild: Bild: Hasse Holmberg/TT

ETC Stockholm

I ETC Stockholm (nr 27) ställde sig den personliga assistenten Cathrine undrande till de förändringar som ska göras i hemtjänstens tidsregistreringssystem ParaGå. Hon menar att de förändringar som föreslagits där GPS-funktionen byts ut mot en annan teknik inte löser hemtjänstens problem. Det är helt rätt – förändringsarbetet har bara börjat, skriver Clara Lindblom, personal- och äldreborgarråd.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

Hemtjänsten i Stockholm har under lång tid varit hårt tidsstyrd med detaljerade biståndsbeslut där varje insats tilldelas ett bestämt antal minuter. Det har lett till att äldre har mycket begränsad möjlighet att anpassa sin hemtjänst efter sin dagsform och egna vanor och en ofta mycket pressad arbetssituation för personalen. Personalen har dessutom litet utrymme att använda sin kompetens inom omvårdnad och göra professionella bedömningar. Så vill jag inte ha det. 

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm har inlett en stor -översyn av hela hemtjänstens organisering med den tydliga målsättningen att de äldre och personalen ska få ökat inflytande över innehållet i hemtjänsten och kunna planera hemtjänsttimmarna gemensamt. Utredningen tittar på en mängd olika aspekter men min utgångspunkt är att vi ska hitta ett system där:

  • Detaljerade biståndsbeslut försvinner och övergår till en modell liknande ramtid där biståndshandläggaren till exempel beviljar ett antal timmar hemtjänst per månad med en mer övergripande beskrivning av vad som ska ingå i hemtjänsten.
  • Hemtjänstpersonalen planerar timmarna tillsammans med den äldre så att både den äldres egna önskemål och personalens kunskaper tas tillvara.
  • Schablontiderna för varje hemtjänstinsats försvinner så att personalen i sin professionella bedömning kan avgöra hur lång tid en viss insats ska ta.
  • Biståndshandläggarna ska kunna återgå till sin kärnuppgift som är socialt arbete, inte kontroller av tidrapporter och fakturor.

Exakt hur modellen för Stockholm ska se ut återstår att se. Utredningen pågår fortfarande men några delrapporter har blivit klara. En av de delar av hemtjänsten som har kritiserats har varit GPS-funktionen i tidsregistreringssystemet ParaGå. Det finns personal som har upplevt sig övervakade av arbetsgivaren vilket jag ser mycket allvarligt på. Ännu fler har uttryckt missnöje med krånglig och tidskrävande inloggning och tekniska problem. Det är personalens synpunkter i utvärderingen som har lett fram till den här första förändringen där GPS-tekniken plockas bort. 

Löser den här förändringen problemen med detaljstyrningen av hemtjänsten? Absolut inte. Vägen till att uppnå den övergripande målsättningen om en hemtjänst utan minutstyrning med stärkt inflytande för äldre och personal är längre än så. Att nå dit är min högst prioriterade fråga under mandatperioden.  

Arbetet med att förändra hemtjänstens organisering i grunden har bara börjat och vi behöver vara många goda kraften för att föra det arbetet hela vägen in i mål. Vi ska göra en stor förändring och det är viktigt att det blir bra. Förhoppningsvis kommer diskussionen om vilken hemtjänst vi vill ha att leva vidare. Jag kommer att fortsätta arbetet för en hemtjänst där den äldres inflytande och personalens kompetens står i centrum.  

Ämnen i artikeln