Hoppa till innehållet

EU-valet

Debatt: EU måste göra det enklare att åka tåg

”Tyskland, Portugal, Österrike och Frankrike. Det är fyra EU-länder som just nu revolutionerar det hållbara resandet genom att ha gjort det enkelt och billigt att resa kollektivt”, skriver debattörerna. Bild: tåg utanför centralstationen i Frankfurt.

”Tyskland, Portugal, Österrike och Frankrike. Det är fyra EU-länder som just nu revolutionerar det hållbara resandet genom att ha gjort det enkelt och billigt att resa kollektivt”, skriver debattörerna. Bild: tåg utanför centralstationen i Frankfurt.

Bild: Michael Probst/AP/TT, Miljöpartiet Press (montage)

Dagens ETC

Miljöpartiet föreslår att EU ska lansera ett pilotprojekt i budgeten där medlemsländer får EU-bidrag för att införa egna “Sverigekort” som en klimatåtgärd, skriver Pär Holmgren och Daniel Helldén.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Tyskland, Portugal, Österrike och Frankrike. Det är fyra EU-länder som just nu revolutionerar det hållbara resandet genom att ha gjort det enkelt och billigt att resa kollektivt. Detta genom att ha gett obegränsad tillgång till regional och lokal kollektivtrafik med en gemensam biljett. Detta är ett föredöme som Sverige borde ta efter. Därför driver Miljöpartiet “Sverigekortet” – obegränsad tillgång till regional och lokal kollektivtrafik för 499 kronor i månaden för vuxna, 249 kronor för unga, studenter och pensionärer. Här är vi gröna övertygade att EU har en roll att spela.

De tyska gröna införde nio-eurobiljetten under sommaren 2022, vilket blev en succé, minskade de dagliga pendlingsresorna med bil med nästan tolv procent och minskade utsläppen med nästan två miljoner ton koldioxid på bara tre månader. 

Vem vill inte ha en transportpolitik som är effektiv, populär och gör det billigare att göra rätt?

Portugal följde snabbt efter det tyska exemplet och erbjuder idag ett nationellt månadskort för 49 euro som gäller för all regionaltrafik som utförs av den nationella järnvägsoperatören. Under sommar-OS i Paris lanseras dessutom Frankrikekortet för 49 euro för ungdomar. Ett motsvarande system infördes dessutom i Österrike redan år 2021, efter initiativ av det gröna partiet. Ungdomar får dessutom resa kostnadsfritt i ett år vid 18-års ålder. Succén är ett faktum. 

Vem vill inte ha en transportpolitik som är effektiv, populär och gör det billigare att göra rätt?

Medan våra europeiska vänner de senaste tio åren har revolutionerat hållbart resande har priset på kollektivtrafik ökat med nästan 50 procent i Sverige, mer än både inflationen och bensinpriset. På frågan vad regeringen vill göra åt saken svarar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) att “det är inte min uppgift”. Vi rekommenderar statsrådet att ta tåget till Berlin och Wien för en välbehövlig dos av vision och inspiration. 

Utvecklingen av billigt och hållbart resande genom nationella klimatbiljetter går väl i linje med såväl nationella som EU:s klimatåtaganden för 2030. Miljöpartiet föreslår därför att EU ska lansera ett pilotprojekt i EU-budgeten där medlemsländer får EU-bidrag för att införa egna “Sverigekort” som en klimatåtgärd. Målet är ett mer integrerat EU, billigare transporter och lägre växthusgasutsläpp. Det bästa är att vi vet att det är möjligt. 

Samtidigt som vi gör kollektivtrafiken billigare vill vi också stärka tågresenärers rättigheter. Vid försenade eller inställda tåg så har du som resenär sämre rättigheter än om du istället valt flyget. Det är oacceptabelt, resenärer som valt det hållbara alternativet ska aldrig ha sämre rättigheter än den som tagit flyget. Det är också hög tid att få på plats ett gemensamt bokningssystem för internationella tågresor, likt det som finns för flyget. Tågbolagen måste öppna sina bokningssystem, så resenären alltid kan boka en sammanhängande resa på ett och samma ställe och inte blir utlämnad till tågbolagens godtycke. Stoppklossen är idag tågbolagens tradition av monopol och nationellt egenintresse. EU behöver mer partnerskap - inte protektionism. 

Med billigare biljetter, bättre skydd vid försenade och inställda tåg och enklare sätt att boka biljetter så kan EU ta ett stort steg för att göra det enklare för dig att ta tåget - både i vardagen och på semestern.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.