Hoppa till innehållet

EU

Debatt: EU kan hjälpa Ukraina att vinna freden

”Mycket mer behövs i Ukraina för att skapa en bred koalition som stödjer de demokratiska institutionerna och som har kapaciteten att åstadkomma betydelsefulla resultat för vanligt folk. Utmaningarna är stora, men så även belöningen”.

”Mycket mer behövs i Ukraina för att skapa en bred koalition som stödjer de demokratiska institutionerna och som har kapaciteten att åstadkomma betydelsefulla resultat för vanligt folk. Utmaningarna är stora, men så även belöningen”.

Bild: Michel Euler/AP/TT

Dagens ETC

Ukraina vill ansluta sig till EU. Nu handlar väldigt mycket om hur unionen behandlar kandidaten. För upplevt orättvis behandling riskerar att bli ett kraftfullt verktyg för politiska entreprenörer som rättfärdigar sina angrepp mot de medborgerliga rättigheterna i den nationella suveränitetens namn.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Om Ukraina ska kunna gå med i EU kräver anslutningskriterierna att landet implementerar runt 100 000 sidor av EU:s regelbok. Implementeringen av dessa regler skulle på längre sikt ske till ett pris, i form av sociala, ekonomiska och politiska konsekvenser – både för Ukraina och EU:s befintliga medlemsländer. Beroende på hur dessa konsekvenser hanteras kan implementeringen av reglerna stärka demokratin och leda till betydande ekonomiska fördelar för båda sidor, eller så kan de underminera chanserna till ett ekonomiskt stabilt Ukraina. 

Om EU inte hanterar de mer långsiktiga konsekvenserna i tid kan regelinförandet potentiellt försämra chanserna till ihållande stöd för medlemskap i EU och skapa gott om utrymme för ryska strategier att manipulera den politiska utvecklingen i Kiev, vilket skulle underminera eventuella militära framsteg från Ukraina och därmed chansen till varaktig fred i Europa.

I historien av EU:s tidigare utvidgningar sticker den senaste vågen ut tack vare den nära kopplingen mellan den lyckade integrationen och EU:s långsiktiga säkerhetsöverväganden. Om integreringen av Ukraina resulterar i ekonomisk instabilitet eller försvagad demokrati kan denna utgöra ett betydande bakslag för Europa och ett direkt hot mot dess säkerhet. Lika viktigt är det att man inte misslyckas åtgärda potentiella negativa konsekvenser av Ukrainas integrering inom rimlig tid, då detta kan försena eller helt och hållet förhindra Ukrainas inträde i EU, vilket skulle försvaga EU:s säkerhet och förminska unionens inflytande globalt. 

Regimer som leds av sådana som Orbán och Kaczyński uppstod.

Den tillträdande EU-kommissionen måste se över utvidgningsstrategin på nytt och dra nytta av de lärdomar man drog av den tidigare ”big bang”-metoden. Det var detta som ledde till att euroskeptisk illiberalism spreds och till att regimer som leds av sådana som Orbán och Kaczyński uppstod.

Beroende på hur implementeringen av EU:s ekonomiska regler genomförs kan utvidgning resultera i en uppgraderad industri eller i avindustrialisering. Det kan förbättra konkurrensförutsättningarna för ukrainska företag eller territoriella enheter i den inre marknaden, eller leda till att dessa marginaliseras. Efterlevnaden av reglerna kan hjälpa till att skapa en stabil medelklass eller resultera i att en exploaterad och fattig arbetarklass växer fram. Integrering kan leda till ökad inhemsk kapacitet och en miljö i vilken ukrainska aktörer kan vägleda den ekonomiska förändringens riktning, eller så kan den göra dem mer beroende av de strategiska beslut som internationella privata och offentliga aktörer fattar. 

Den viktigaste läxan från den tidigare utvidgningsvågen österut är att sättet på vilket implementeringen av EU:s ekonomiska regelverk genomförs under en anslutning avgör potentialen för att nationalistiska och illiberala krafter ska uppstå fem till åtta år efter anslutningen. Detta var en punkt som betonades, upprepade gånger, under ett möte mellan experter och lagstiftare vid årets Budapest Forum. Under anslutningsprocessen är närheten till Europa det narrativ som tilltalar väljarkåren mest. 

Men om denna missköts kan inget parti dagen efter en lyckad anslutning vinna ett val utan att lova att ta tillbaka makten från Bryssel. Att åtgärda den upplevt orättvisa behandlingen från EU blir ett kraftfullt verktyg för politiska entreprenörer som rättfärdigar sina angrepp mot de medborgerliga rättigheterna i den nationella suveränitetens namn. 

Kommissionen, under 1990-talet och det tidiga 2000-talet, experimenterade med sätt att hantera vissa av de mer långsiktiga konsekvenserna av integration. Kommissionen gav anslutande länder i uppdrag att inkludera planering i processen för implementeringen av EU:s regler, för att förekomma några av de stora negativa konsekvenserna regelefterlevnaden kunde ha. Den hjälpte till att mobilisera resurser för att hantera några av de stora potentiella utmaningarna. Ibland skyddade den till och med begynnande industrier under en begränsad period, samt stötte program för omstrukturering. Kommissionen mobiliserade även ett transnationellt nätverk som involverade flera av kommissionens enheter, internationella finansinstitut, utvecklingsbanker och ministerier i både medlemsländer och de anslutande länderna. 

Även om dessa åtgärder hjälpte till att hålla liv i de tio nya medlemsländernas ekonomier så var de mer långsiktiga effekterna begränsade då åtgärderna motiverades av en enda målsättning: att minska den potentiella kostnaden av utvidgningen för de befintliga medlemsländerna.

Mycket mer behövs i Ukraina för att skapa en bred koalition som stödjer de demokratiska institutionerna och som har kapaciteten att åstadkomma betydelsefulla resultat för vanligt folk. Utmaningarna är stora, men så även belöningen. I Ukrainas fall står man både inför utmaningen att bygga upp landet efter kriget samt ett behov av industriell utveckling i ett land som kämpar med en ihållande avindustrialisering och växande skulder. Belöningen är att EU och Ukraina tillsammans vinner freden.  

Ett tillvägagångssätt kan vara att tätt koppla samman återuppbyggnaden efter kriget med regelinförandet.  På så vis sker upptäckandet av potentiella negativa effekter samtidigt som man utforskar möjligheter till ambitiösa industriella och regionala ekonomiska förnyelseprojekt. Effektiv hantering av de mer långsiktiga konsekvenserna av regelinförandet kan låta den ukrainska staten betala sina skulder till externa finansiärer och det ukrainska folket samtidigt som det främjar ekonomisk utveckling. Att dela styrningen av dessa processer mellan EU och Ukraina kan hjälpa till att bygga den ukrainska statens kapacitet till utveckling, samt öka ansvarigheten hos de inblandade delarna av EU:s administration.

Detta skulle avsevärt förbättra landets chans.

Ukrainafaciliteten, EU:s stödpaket på 50 miljarder euro som lanserades i mars 2024, kan vara ett steg i rätt riktning. Detta kommer att behöva fokusera på att uppgradera diverse statliga och icke-statliga aktörers kapacitet i Ukraina att anpassa sig efter EU:s regler och samtidigt maximera de utvecklingsmässiga fördelarna. 

Slutligen bör Ukraina inkluderas i ny EU-täckande industripolitik på sätt som ökar de ömsesidiga vinsterna för både Ukraina och befintliga EU-länder. Detta skulle avsevärt förbättra landets chans att vinna de röster som behövs för att bli medlem i EU när tiden är inne.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.