Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Ett dråpslag mot bussresenärerna

”Vi behöver bygga bostäder i hela länet och då krävs bra ­kollektiva kommunikationer”, skriver  Malin Karlsson (MP).
”Vi behöver bygga bostäder i hela länet och då krävs bra ­kollektiva kommunikationer”, skriver Malin Karlsson (MP). Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

ETC Stockholm

När vi måste höja ambitionen, så väljer Alliansen att sänka den.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

När Stockholmsregionen växer så det knakar, när vi som bor här blir fler för varje dag, så drar landstingsalliansen i nödbromsen på kollektivtrafiken så det skriker i räls och asfalt. 

Vi har under hela våren kunnat läsa om nedskärningar i pendeltågstrafiken, för några veckor sedan såg Alliansen i landstinget till att tidvis stänga uppgångar i tunnelbanan och nu är det bussresenärerna som tar nästa smäll. 

För när vi blir fler, blir bussarna färre. Om det var trångt på bussen i morse blir det värre i januari då nedskärningarna i busstrafiken träder i kraft. Det handlar om 133 busslinjer i länet som får färre turer medan några av dem helt läggs ner.

Det här beslutet sätter käppar i hjulen för de 100 000-tals resenärer som är beroende av kollektivtrafiken för att ta sig till jobbet, hämta barn på förskolan, åka till aktiviteter, besöka nära och kära och för att få livspusslet att gå ihop.

Det här beslutet kastar grus i maskineriet på en region som växer och behöver bygga nya bostäder. Vi behöver bygga bostäder i hela länet och då krävs bra kollektiva kommunikationer så att människor till exempel kan ta sig till jobbet.

2015 är ett ödesår i klimatarbetet. En unik möjlighet, en del menar att det är vår sista chans att lägga om kursen mot en hållbar utveckling. Det här är en global utmaning, där vi också måste kavla upp ärmarna lokalt. I det perspektivet är det här beslutet också ett nederlag. För enligt trafikförvaltningen i landstinget så innebär färre busslinjer att fler kommer ta bilen och att utsläppen av koldioxid ökar. När vi måste höja ambitionen, så väljer Alliansen att sänka den.

För Miljöpartiet är det viktigt att en växande Stockholmsregion har en kollektivtrafik som gör det lätt att ta sig fram, inte en som bromsar. Därför satsar Miljöpartiet i landstinget mer än Alliansen så att avgångarna och linjerna kan bli fler. Vi ser till att finansiera spårprojekt som Alliansen lagt på is. Vi vill skrota spärrarna på pendeltåget och tunnelbanan så att det flyter bättre. Vi vill se till att resenärerna kan gå på bussen genom alla dörrar så att bussen kommer iväg fortare. 

För att kunna göra det som är nödvändigt har vi i i Miljöpartiet i landstinget i vår budget för 2016 dels en skattehöjning på 20 öre, dels ett förslag om att minska konsultkostnaderna i landstingets trafikförvaltning. Det är tåg och bussar som ska rulla, inte konsultarvoden. 

När regionen växer måste kollektivtrafiken hänga med. Alliansen i landstinget bromsar resenärerna i deras vardag, bromsar en region som vill växa, men även det viktiga arbetet med att skapa en hållbar region för framtiden.

Ämnen i artikeln