Hoppa till innehållet

Skola

Debatt: Entreprenörskap måste få ta plats i grundskolan

Entreprenörskap i grundskolan handlar inte om att elever ska lära sig bli företagare – utan entreprenöriellt lärande,” skriver debattören Elin Henningsson, grundskoleansvarig Ung företagsamhet Stockholm.

Entreprenörskap i grundskolan handlar inte om att elever ska lära sig bli företagare – utan entreprenöriellt lärande,” skriver debattören Elin Henningsson, grundskoleansvarig Ung företagsamhet Stockholm.

Bild: JESSICA GOW / TT

Dagens ETC

I takt med att allt fler arbeten kommer att ersättas med AI, och där vi idag inte vet vilka yrken som kommer finnas i framtiden, kommer entreprenöriella kompetenser bara bli viktigare – precis som grunderna att kunna läsa, skriva och räkna.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Att kunna läsa, skriva och räkna är grundläggande färdigheter och därför är det bra att regeringens utredning för nya läroplaner inom bland annat grundskolan fokuserar på detta. Men i detta fokus får inte entreprenörskap och entreprenöriella förmågor prioriteras bort.

Vi på den ideella, politiskt obundna utbildningsorganisationen Ung företagsamhet är en föregångare inom det entreprenöriella lärandet i Sverige sedan 45 år. Idag finns vi på sex av tio grundskolor genom läromedel och utbildningar och cirka 600 000 gymnasieelever har drivit UF-företag, där de startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår, sedan 1980.

Entreprenörskap på grundskolan handlar inte om att elever ska lära sig bli företagare – utan entreprenöriellt lärande:

• låter elever tidigt utveckla förmågor som samarbete, problemlösning och få utlopp för sin kreativitet. Egenskaper som rustar dem bättre att klara skola och arbetsliv.

• låter elever gå från idé till handling på ett praktiskt sätt. Vårt senaste läromedel är ett tydligt exempel. Där får elever läsa specialframtagna noveller och sedan skriva sitt eget slut och fortsättning, de kan även spela upp slutet som teater eller presentera muntligt. Det möjliggör arbete med delar av det centrala innehållet i svenska samtidigt som det stimulerar elevernas entreprenörskap, som kreativitet.

• ger möjligheter att arbeta ämnesövergripande.

• ökar både skolengagemang och studiemotivation enligt forskning.

• bidrar till större inkludering i klassrummen genom möjliggöra för fler elever att visa sina talanger än vid traditionell undervisning. Vi hör ofta om lärare som berättar om elever som ökat sin skolnärvaro, som vågat ta plats, växt som personer och ökat sitt självförtroende genom våra entreprenöriella undervisningsmetoder.

Genom våra entreprenöriella utbildningskoncept och läromedel skapar vi en unik plattform mellan skola och arbetsliv, där elever bland annat får komma på innovativa lösningar på riktiga problem hämtade från det lokala näringslivet. Ett viktigt bidrag i skolans värld.

Lägger grunden till ett positivt och ansvarstagande förhållande med omvärld och samhälle.

Att öppna upp möjligheter att komma i kontakt med organisationer och institutioner på ett naturligt sätt, som entreprenöriellt lärande gör, är något som är speciellt viktigt för unga i utanförskap enligt forskning. Det skapar inte bara en ökad känsla av samhörighet utan även ökat självförtroende och självkänsla samt lägger grunden till ett positivt och ansvarstagande förhållande med omvärld och samhälle.

Forskning visar även att ju tidigare elever får utveckla sitt entreprenörskap – desto större effekter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.