Hoppa till innehållet

Skåne

Debatt: En spänn för resor i Skåne måste ses som startskott

”Det räcker inte att bara sänka priserna – vi måste samtidigt investera i utökad kapacitet och förbättrad service för att möta den ökade efterfrågan.”

”Det räcker inte att bara sänka priserna – vi måste samtidigt investera i utökad kapacitet och förbättrad service för att möta den ökade efterfrågan.”

Bild: Lars Dareberg/Skånetrafiken

Dagens ETC

Experimentet "res i hela Skåne för en spänn" i äran av bilfria dagen visade tydligt att det finns ett enormt intresse för prisvärd kollektivtrafik. Tåg och bussar fylldes snabbt till bristningsgränsen. Vilket belyser både potential och utmaningar.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Till exempel blev fler än 50 personer strandade då de inte fick plats på bussen till Söderåsen. En Facebook-användare uttryckte sin frustration: "Åk tåg på söndag för en krona, det blir kul. Hur tänkte (eller snarare inte tänkte) Skånetrafiken här? Överfulla tåg lockar nog inte många nya tågresenärer." Och fick svaret: ”Det är väl pedagogiskt att visa hur jobbigt samhället skulle vara för alla om inte bilen fanns.”

Tyskland och Luxemburg visar vägen framåt. 

Denna enorma efterfrågan belyser både potentialen och utmaningarna med att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig. Exemplen från Tyskland och Luxemburg visar vägen framåt. Tyskland införde förra året ett nationellt månadskort för endast nio euro, vilket ledde till en markant ökning av kollektivtrafikresor. Luxemburg gick ännu längre och gjorde all kollektivtrafik helt gratis 2020, vilket resulterade i att bussresorna ökade med 85 procent.

Dessa initiativ visar att när priset sänks drastiskt, ökar användningen av kollektivtrafiken markant. Men det räcker inte att bara sänka priserna – vi måste samtidigt investera i utökad kapacitet och förbättrad service för att möta den ökade efterfrågan.

Skånetrafikens experiment bör ses som startskottet för en bredare diskussion om kollektivtrafikens roll i vår region.

Billig och tillgänglig kollektivtrafik spelar en avgörande roll för att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. Om fler människor väljer buss, tåg och spårvagn leder det till färre bilar på vägarna och därmed minskade utsläpp av växthusgaser. Kollektiva transportmedel är generellt sett mycket mer energieffektiva per passagerare jämfört med personbilar, särskilt under rusningstrafik.

Billig och tillgänglig kollektivtrafik spelar också en avgörande roll för att främja social mobilitet i samhället. Genom att erbjuda prisvärda transportalternativ ger det människor från alla samhällsskikt möjlighet att resa till arbetsplatser, utbildningsinstitutioner och andra viktiga platser, oavsett deras ekonomiska situation. Detta öppnar upp fler möjligheter för låginkomsttagare att söka jobb och utbildning utanför sitt omedelbara närområde, vilket kan leda till bättre karriärmöjligheter och högre inkomster. På lång sikt blir samhället mer jämställt.

Just nu verkar det som att ojämlikheten ökar i Sverige. Den nuvarande regeringen vill avskaffa flygskatten, vilket främst gynnar höginkomsttagare som flyger oftare. Dessutom har regeringen infört skattesänkningar på ISK-konton och jobbskatteavdrag, åtgärder som i större utsträckning gynnar höginkomsttagare. 

Dessa beslut riskerar att ytterligare öka klyftorna i samhället och undergräva den svenska välfärdsmodellen. Sätt pengarna på kollektivtrafik istället.

Det är dags för våra politiker att ta lärdom av gårdagens erfarenheter och de internationella exemplen. Låt oss utveckla en långsiktig strategi för att göra kollektivtrafiken mer prisvärd och tillgänglig för alla. Det handlar inte bara om transport - det handlar om att skapa en mer hållbar och jämlik framtid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.