Gaza
Debatt: En levande akademi kan inte vara tyst om Gaza
Lunds universitets rektor Erik Renström mötte studenterna som tältat i Lundagård, efter dagar av protester för att universitetet skulle avsluta samarbeten med israeliska akademiska institutioner.
Dagens ETC
De svenska universitetens tystnad kan inte försvaras med hänvisning till neutralitet eller strävan efter objektivitet, skriver 70 personer som är verksamma som professorer, lektorer, doktorer och docenter på universitet och högskolor.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Under de senaste månaderna av Israels militära attacker mot Gaza har drygt 80 procent av skolorna förstörts eller skadats enligt en rapport från FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter (OHCHR) den 18 april 2024, däribland samtliga tolv universitet och nära 400 skolor. Det är 5 479 studenter, 261 lärare och 95 professorer som dödats i Gaza. Antalet växer dagligen. Bildningens infrastruktur, däribland 13 offentliga bibliotek, ligger i ruiner.
”Detta utplånar de framtida utbildningsmöjligheterna för Gazas barn och unga människor”, konstaterade Sydafrikas juridiska representant Blinne Ní Ghrálaigh, under den inledande juridiska processen i den Internationella domstolen i Haag (ICJ) angående Sydafrikas anmälan av Israel för folkmord.
Hon menade att palestinska akademiker medvetet gjordes till måltavlor för mord.
Redan under Israels attack mot Gaza 2008-2009 myntade Oxfordprofessorn Karma Nabulsi begreppet ”scholasticide” (forskningsmord) med hänvisning till förstörelsen av utbildningssystem och utbildningsbyggnader. ”Scholasticide” beskriver den systematiska förstörelsen av den palestinska utbildningen inom ramen för Israels decennier långa bosättarkolonisering och ockupation av Palestina.
Att fördöma folkmordsliknande dödande och etnisk rensning bör vara en självklarhet.
De svenska universitetens tystnad kan inte försvaras med hänvisning till neutralitet eller strävan efter objektivitet – tvärtom står tystnaden i strid med de gemensamma principerna för kunskapsproduktion världen över, nämligen kritiskt tänkande, forskningsetiska principer och mänskliga rättigheter. Att fördöma folkmordsliknande dödande och etnisk rensning bör vara en självklarhet för en engagerad och kritisk akademi som försvarar mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värden.
Som akademiker verksamma inom svenska universitet är vi oroade över den tystnad som förlamar våra institutioner och hindrar dem att stå upp mot folkmord och etnisk rensning. Vi noterar en utbredd rädsla för repressalier bland våra kollegor. Detta är tecken på att en ofri och inskränkt forsknings- och utbildningsmiljö håller på att formas i Sverige.
Vi uppmanar därför våra kollegor att stå upp för ett öppet och kunskapssökande universitet med utrymme för kritiskt tänkande, samtal, akademiska diskussioner och konferenser som leder arbetet till stöd för folkrätt, mänskliga rättigheter och fred i Mellanöstern.
Svenska universitet bör gå i bräschen för att ansluta sig till den akademiska bojkotten av israeliska universitet och akademiska institutioner, i enlighet med de riktlinjer som antagits av The Palestinian Campaign for the Academic and Cultural Boycott of Israel (PACBI) och de riktlinjer för akademisk och kulturell bojkott som antagits av den internationella kampanjen Boycott, Divestment, Sanctions (BDS). Bojkotten utesluter institutionella samarbeten, men hindrar inte individuellt kollegialt utbyte med israeliska forskare utan institutionella bindningar, ej heller projekt som vilar på ett tydligt erkännande av palestiniernas rättigheter i enlighet med folkrättens principer.
Vi ser också fram emot att svenska universitet tar fram resurser för att erbjuda palestinska akademiker möjligheter att fortsätta med sin forskning i lugn och säkerhet på våra lärosäten runt om i landet.
Dalia Abdelhady, docent och lektor i sociologi, Lunds universitet
Fereshteh Ahmadi, professor i sociologi, Högskolan i Gävle
Minoo Alinia, docent i sociologi, Uppsala universitet
Kristina Alstam, universitetslektor i socialt arbete, Göteborgs universitet
Sharareh Akhavan, docent i folkhälsovetenskap, Högskolan i Gävle
Maria Andrea Nardi, forskare, kulturgeografi, Lunds universitet
Roland Anrup, professor i historia, Mittuniversitet
Kıvanç Atak, universitetslektor i statsvetenskap, Högskolan i Gävle
Sangeeta Bagga-Gupta, professor i pedagogik, Jönköping University
Zahra Bayati, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet
Carl Cassegård, professor i sociologi, Göteborgs universitet
Muriel Côte, bitr. universitetslektor i kulturgeografi, Lunds universitet
Magnus Dahlstedt, professor i socialt arbete, Linköpings universitet
Paulina de los Reyes, professor i ekonomisk historia, Stockholm universitet
Ramona Dima, filosofie doktor i media och kultur, bitr. lektor, Södertörns högskola.
Emma Eleonorasdotter, doktor i etnologi, Lunds universitet
Torun Elsrud, docent och lektor i socialt arbete, Linnéuniversitetet
Hedvig Ekerwald, professor i sociologi, Uppsala universitet
Fataneh Farahani, professor i etnologi, Stockholm universitet
Mattias Gardell, professor i jämförande religionsvetenskap, Uppsala universitet
Adrián Groglopo, filosofie doktor i sociologi, universitetslektor, Göteborgs universitet
Markus Gunneflo, docent i folkrätt, Lunds universitet
Kristina Gustafsson, docent i socialt arbete, Linnéuniversitetet
Ali Hajighasemi, professor i socialt arbete, Södertörns högskola
Marcus Herz, professor i socialt arbete, Göteborgs universitet
Mark Holter, universitetslektor i socialt arbete, Högskolan i Gävle
Sam Holmqvist, filosofie doktor i litteraturvetenskap, docent i genusvetenskap Södertörns högskola
Jennifer Hinton, filosofie doktor i hållbar ekonomi, Lunds universitet
Kaj Håkanson, professor i sociologi, Uppsala universitet
Sarah Philipson Isaac, filosofie doktor i sociologi, Göteborgs universitet
Stefan Jonsson, professor i etnicitet, Linköpings universitet
Masoud Kamali, professor emeritus i socialt arbete, Incare Sweden AB Research
Deniz Kellecioglu, universitetslektor i nationalekonomi, Göteborgs universitet
Karin Krifors, universitetslektor i etnicitet och migration, Linköpings Universitet
Marcus Lauri, docent i socialt arbete, Mittuniversitetet
Hanna Leonardsson, filosofie doktor i freds och utvecklingsforskning, Chalmers tekniska högskola.
Annika Lindberg, filosofie doktor i sociologi, universitetslektor i globala studier, Göteborgs universitet
Anna Lundberg, professor i rättssociologi vid Lunds universitet
Mikela Lundahl Hero, filosofie doktor i idéhistoriker, universitetslektor, Göteborgs universitet
Yahia Mahmoud, Senior Lecturer, in Human Geography, Lunds universitet
Johan Mårtelius professor i arkitekturhistoria, Kungl. Tekniska Högskolan (KTH)
Lena Martinsson, professor i genusvetenskap, Göteborgs universitet
Farzaneh Moeini, filosofie doktor i pedagogik, universitetslektor, Uppsala universitet
Irene Molina, professor i kulturgeografi, Uppsala universitet
Diana Mulinari, Professor i genusvetenskap. Lunds universitet
Maria Andrea Nardi, filosofie doktor i social och ekonomisk geografi, Lunds universitet.
Anders Neergaard, professor i sociologi, Linköpings universitet
Ali Osman, docent i pedagogik, Stockholms universitet
Maria Padrón Hernández, filosofie doktor i socialantropologi, Göteborgs universitet
Maria Persdotter, filosofie doktor i urbana studie, universitetslektor, Linköpings universitet
Sarah Philipson Isaac, filosofie doktor i sociologi, Göteborgs universitet
Vasna Ramasar, universitetslektor i humanekologi, Lunds universitet
Lena Sawyer, docent i socialt arbete, Göteborgs Universitet
Carl-Ulrik Schierup, professor i sociologi, Linköpings universitet
Hossein Sheiban, docent i historia, Stockholms universitet
Anna Siverskog, filosofie doktor i äldre och åldrande, Södertörns högskola
Stefan Sjöberg, docent i socialt arbete, Högskolan i Gävle
Nicholas Smith, universitetslektor i filosofi, Södertörns högskola
Jenny Sundén, professor i genusvetenskap, Södertörns högskola
Svante Svensson, seniorprofessor i fysik, Uppsala universitet
Nazem Tahvilzadeh, docent i statsvetenskap och lektor på Södertörns högskola
Heikki Tikkanen, docent i socialt arbete, Göteborgs universitet
Dominika Vergara Polanska, docent i sociologi, Södertörns högskola
Juan Velasquez, docent i genusvetenskap, Göteborgs universitet
Åsa Wahlström Smith, filosofie doktor i antropologi och universitetslektor, Göteborgs universitet
Josefin Westerberg Jacobsen, filosofie doktor i samhällsvetenskap, Högskolan i Gävle
Ulrika Wernesjö, filosofie doktor i sociologi, universitetslektor, Linköpings universitet
Hanna Wikström, docent i social arbete, Göteborgs universitet
Soheyla Yazdanpanah, filosofie doktor i ekonomisk historia, universitetslektor, Södertörns högskolan
Aleksandra Ålund, professor i sociologi, Linköpings universitet
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.