Opinion
Debatt: Elbil och solceller – bättre än väntat
ETC nyhetsmagasin
Man läser idag om fler och fler som installerar solceller och reklam med för den delen där man berättar om fördelar och besparingar. Det man sällan läser är hur verkligheten blir efter installationenDet är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.
Vi har efter några års funderande och räknande slagit till och förverkligat funderingarna till verklighet och har sedan den 1 april i år en solcellinstallation i full drift i vårt enfamiljshus och även köpt och kör en elbil (enbart eldrift).
Att vi till slut beslutade att ”slå till” var framför allt att solcellerna nu är tillräckligt bra samt att priset på elbilar nu finns i rimlig prisnivå (ökat utbud). Att elbil skulle vara med i paketet var självklart då det hjälper till att finansiera investeringen då i princip kostnaden för drivmedel och vägskatt är noll för elbilen.
Solcellsanläggningen består av 41 paneler (70 m2 yta) samt en växelriktare, kalkylen bygger på en produktion av 11150 kWh/år vilket skulle innebära ganska precis en halvering av nuvarande elförbrukning.
Till installationen hör även ladd box 3-fas för elbil (vi har 20 A säkring) som då kan ge 10,8 kWh till laddning. Elbilen har 38,3 KWh batteri och körsträckan är 31 mil/laddning (WLTP).
För solcellsinstallationen erhålls statligt bidrag med 20 procent av installationspriset, för laddboxen erhålls 50 procent av installationspriset och för elbilen får man 60 000 kronor i stöd.
För 2021 kommer för övrigt bidraget för solcellerna att betalas ut snabbare än idag genom samma sätt som ROT-bidrag (minst 1 års väntetid idag, elbilsbidraget föreslås till 70 000 kr) enligt regeringens budgetförslag.
Återbetalningstiden för ”extra” kostnaden elbil kontra bensin/dieselbil samt solcellsanläggningen är beräknad till 6,5 år.
Verkligheten: Producerad solel 1 april–30 september 2020 (6 månader) är totalt 9 944 kWh. Av den producerade elen i solpanelerna har 5 632 kWh levererats till elhandelsbolaget (mina grannar) och för dessa får jag ersättning med 1,25 kr/kWh.
Av den producerade elen i solpanelerna har 4 312 kWh förbrukats av fastigheten (varav 914 kWh laddats i elbilen).
Den period vi haft anläggningen i drift är årets bästa sett till soltimmar, det vet vi, men nog ska väl kalkylen uppfyllas på resterande 6 månader med råge då det bara saknas cirka 1 200 kWh. Elbilen har kostat 61 kr att ladda (en gång i Halmstad snabbladdare) resten har laddats i vårt ladd uttag samt någon gång i de gratis ladd stolpar som finns i här i Ulricehamn.
Slutsats: Verkligheten verkar stämma med kalkylen. Vi är verkligen nöjda. Vad som förvånar är att inte alla nybyggnader (hyreshus, bostadsrätter och enfamiljshus) har planerat/byggs med solceller och ladduttag.
PRENUMERERA PÅ NYHETSMAGASINET ETC
Den här artikeln kommer från Nyhetsmagasinet ETC
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.