Hoppa till innehållet

Jämställdhet

Debatt: Det låter helt absurt – men så är verkligheten

Dagens ETC

När sexköpare till och med kan gömma sig bakom portarna på Drottningholm är det dags att vi på riktigt bryter ner strukturella mönster, skriver Lovisa Rydh.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Enligt Folkhälsomyndigheten (2019) har var tionde man betalat för sexuella tjänster. Mycket sexhandel sker idag både på nätet, utomlands och ute bland gemene man i en så pass moderniserad tappning att man som utomstående inte reflekterar över vad som försiggår. 

Kvinnors exploatering bygger på en indoktrinerad objektifiering hos män av kvinnor, som idag framför allt reproduceras genom den skeva synen på makt som förmedlas av porrindustrin. 

I och med den växande fattigdomen ser vi hur inkomstberoendet ökar hos framförallt kvinnor. Det finns organisationer i civilsamhället som försöker premiera kvinnor att ta sig ur denna exploaterande handel. Volontärer från kvinnoorganisationer såsom från Rosenlundstödet i Göteborgs är inte rädda för faran, utan uttrycker snarare rädsla för att stöta på eller se någon de känner – en nära vän, kollega, chef eller till och med sin pappa, bror eller son.

Det låter absurt men detta är verkligheten. 

Tyvärr är det så illa att du som läser och jag som skriver sannolikt känner någon, i värsta fall står nära någon, som har köpt sex.

En av tio män har köpt sex. 

Trots detta faktum är människor ännu så naiva att de tänker att det inte är någon i deras umgängeskrets. Tyvärr är det så illa att du som läser och jag som skriver sannolikt känner någon, i värsta fall står nära någon, som har köpt sex. Tyvärr behöver vi alla checka våra partners, kollegor, vänner och släktingar. 

Knappt 80 procent av sexköpen sker enligt studier utomlands. Är det ett bevis på den avhumaniserade objektifieringen av icke-svenskar? 

Jag har själv spenderat en vintersäsong i Österrike som receptionist. De svenska männen som var på konferensresa eller grabbresa hade ofta mindre städade tendenser. Av erfarenhet hörde jag om hur männen skämtade om hur de var fria från sina fruar och barn en vecka. Senare på afterskin betedde de sig på sätt som gjorde att jag innerligt hoppades på att de inte hade döttrar hemma i Sverige. Hur kan denna kultur fortfarande vara strukturellt befäst i manliga konstellationer? Herrmiddagar borde bestå av humant uppvaknande i stället. Diskussioner om att bryta ner strukturella mönster. 

Sexköpare gömmer sig bakom både villa, lägenhet och Drottningholms portar. Det är för dem inte en fråga om ekonomisk ställning, utan en om maktutövning och exploatering. Det finns yrkesgrupper som splittrats till en följd av denna marknad, exempelvis massagesalonger som svartmålas i onödan. Återigen skapar patriarkatet en kultur där man skyller på kvinnliga branscher, istället för att framhäva tvånget från hallickar och männen som utnyttjar dem. De manliga sexköparna får inte samma kulturella och sociala skuld och skam som man lyckas vrida mot thaimassagebranschens kvinnor. 

Vad är det som får män att känna njutning i en betald tjänst som bygger på utnyttjande i form ekonomisk nöd? Kan vi ändra på patriarkala strukturer och få män att sluta betala för sexuella tjänster, eller kommer ännu fler män bakom både slott och lägenhetsdörrar fortsätta att utnyttja kvinnor i ekonomisk ställning? I och för sig, det är inte alla män. Ingen tycks känna fler än nio.

Ämnen i artikeln