Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Det är inte okej att leka med kollektivtrafikens anställda

”Ta ditt ansvar nu, Tamsons! Sluta leka med människors liv. Se till att det blir ordning och reda för de anställda i Stockholms kollektivtrafik”, skriver debattörerna.
”Ta ditt ansvar nu, Tamsons! Sluta leka med människors liv. Se till att det blir ordning och reda för de anställda i Stockholms kollektivtrafik”, skriver debattörerna. Bild: Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Dagens ETC

Vi kräver krafttagför att komma åt med grundproblemet.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Fackförbunden Seko, Kommunal och Transport anordnade i höstas en hearing i landstinget, på vilken politiker från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet närvarade. Även företrädare från Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna var inbjudna, men avstod från att delta.

Under hearingen delade fackliga företrädare och medlemmar i våra förbund med sig av berättelser om hur det är att arbeta i upphandlad verksamhet i Stockholms kollektivtrafik. Nu vill vi delge dig Kristoffer Tamsons dessa vittnesmål, och i detta öppna brev vara tydliga med våra förväntningar på dig som högst ansvarig för länets kollektivtrafik.

Styrkan i vittnesmålen gick inte att ta miste på. Det står klart att de anställda i Stockholms kollektivtrafik befinner sig i en mycket svår situation – närmast att likställa med psykisk misshandel.

Idag överlämnar vi dessa vittnesmåltill dig, Kristoffer Tamsons (M). Vi gör det med förhoppningen att du, som har det högsta politiska ansvaret för situationen i kollektivtrafiken, ska ta dessa på allvar. Men för att kunna göra det – inte bara i ord utan även i handling – är vi övertygade om att den borgerliga majoriteten behöver göra en omvärdering av sina grundläggande argument för systemet med offentlig upphandling.

Det är naturligtvis inte orimligt att politiska beslutsfattare i samband med upphandlingar strävar efter att hålla nere kostnaderna för skattebetalarna. Men den som påstår sig kunna driva den bästa, snabbaste och billigaste trafiken tenderar att behöva spara in någonstans, och i nuvarande upphandlingspraxis har det blivit smärtsamt tydligt att det är de anställda som betalar priset. Och det är ett högt pris som även går ut över samhällsservicen.

En stor samstämmighet bland de vittnande ger uttryck för uppfattningen att upphandlingarna medför ett ”race to the bottom”, där underbudskonkurrensen mellan olika företag leder till en systematisk och återkommande försämring för de anställda.

Det ska till exempel bli lite mer ”effektivt” för varje upphandling som görs: Bussen ska vända snabbare vid ändhållplatsen. Lokalvårdarna ska städa snabbare och hinna mer på mindre tid. Färdtjänstförarna ska köra gratis halva arbetspasset, men ändå förväntas de utföra full service till de mest behövande i trafiken. Ordningsvakter och trygghetsvärdar skeppas från arbetsgivare till arbetsgivare beroende på vem som vinner upphandlingen och arbetsmiljön blir lite sämre varje gång.

Kostnaderna för verksamheten har i många fall också blivit mycket högre än förväntat på grund av otillräckliga undersökningar inför upphandlingen. I Skärgårdstrafiken har ett antal kostsamma upphandlingsprocesser fått göras om helt, eftersom vinnande företag, ägda av kortsiktigt drivna riskkapitalbolag, helt enkelt inte klarat av uppdraget.

Konsekvenserna för personalens arbetsmiljö i den upphandlade kollektivtrafiken illustreras på ett helt bedrövligt sätt i ett aktuellt exempel: ISS Biljettkontrollen. Här har en stor grupp anställda vittnat om en omfattande arbetsmiljöproblematik. På arbetsplatsen pågår sexuella trakasserier, mobbning, utfrysning och djupa konflikter med arbetsledningen.

Fyra personer som hamnat i onåd hos arbetsledningen har nyligen fått sparken från sina jobb. De anklagas av företaget för att ha fuskat genom att ha blippat sina egna SL-kort för att driva upp antalet redovisade kontroller. Men vid en närmare undersökning har det framkommit att företagets representanter själva instruerat de anställda att på olika sätt manipulera antalet inrapporterade kontroller. Detta för att kunna ”leverera” i förhållande till det antal kontroller som ligger i beställningen från landstinget!

Situationen på ISS Biljettkontrollen sticker ut, men är samtidigt ett slående exempel på ett system som spårat ur. Här leder den försämrade arbetsmiljön till en direkt förvanskning av den service medborgarna betalar för.

Nu kräver vi krafttag för att komma åt med grundproblemet. Ta ditt ansvar nu Tamsons! Sluta leka med människors liv! Se till att det blir ordning och reda för de anställda i Stockholms kollektivtrafik.

De måste kort och gott återfå sin trygghet och behandlas med respekt. Det ligger även i skattebetalarnas intresse. Ordningen som möjliggör för företag att konkurrera med varandra om personalens villkor och trygghet måste göras om i grunden. Kollektivavtal, arbetsmiljö och tryggheten för dom anställda måste sättas i centrum. Det är ditt ansvar som trafiklandstingsråd, och vi ser fram mot ditt svar.