Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Demokratin hotas när Facebook inte håller vad de lovat om valet

En majoritet av samtliga svenska partiers väljare är för att Facebook stoppar annonser från utländska organisationer som vill påverka den svenska valrörelsen, skriver debattören.
En majoritet av samtliga svenska partiers väljare är för att Facebook stoppar annonser från utländska organisationer som vill påverka den svenska valrörelsen, skriver debattören. Bild: Bild: Nam Y. Huh

Dagens ETC

Ingen kan ha undgått diskussionen om hur Facebook har påverkat vår demokrati de senaste åren. Valet i USA och skandalen kring Cambridge Analytica tvingade Facebook att vara mer transparenta med vilka som annonserar och till vilka.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Det är såklart bra men vi kan idag avslöja att en av företagets lösningar är helt värdelös. Vi kan också visa att en majoritet av väljarna vill att Facebook ska stoppa politiska annonser från utländska organisationer som försöker påverka valet i höst.

När skandalerna briserade kring Facebooks annonser lovade nätjätten att alla politiska annonser skulle samlas i ett arkiv på en sökbar plattform.
Den har nu lanserats och ska lista alla politiska annonser gjorda från och med den 7:e maj 2018. Facebook lovar högtidligt att:

Arkivet innehåller Facebook- och Instagram-annonser som anses ha politiskt innehåll, eller innehåll rörande nationella politikområden som är av intresse för allmänheten. Du kan exempelvis hitta annonser om folkvalda politiker, kandidater till en politisk befattning eller politikområden som utbildning eller invandring.

Hur bra är då denna plattform? Vi sökte på samtliga riksdagspartiers namn och resultatet var fem annonser. En från Socialdemokraterna i Jönköping om tandvårdsreform, en från Socialdemokraterna i Stockholm om vården och tre från Kristdemokraterna. Detta kan omöjligen stämma då Socialdemokraterna listar själva 57 annonser under juli månad och 79 i juni. Går man in på partiernas Facebooksidor manuellt via mobilen kan du se vilka annonser de har som är aktiva just nu, men det hjälper oss inte att studera något i efterhand.

Jag har själv sett en rad annonser från det obskyra högerpartiet Medborgerlig Samling och Liberalerna som jag har skärmdumpat vilka inte längre är aktiva. Plattformen som erbjuds hittar heller inte en enda annons om du söker på just ‘invandring’ eller ‘utbildning’ som Facebook lovar dyrt och heligt i sin policy. Företagets egen plattform som skulle lösa problemen visar sig ett par månader innan valet vara helt värdelös.

Väljarna förväntar sig mer från nätjätten och Facebook har tidigare vidtagit åtgärder när pressen blivit för stor. När Irland röstade om aborträtten stoppade Facebook annonsering från utländska organisationer som försökte påverka valet. Företaget agerade när aktivister kunde visa att det var övervägande abortmotståndare som köpte annonser. Eftersom Facebooks egen plattform för annonstransparens är oduglig blir det extra viktigt att företaget gör samma sak inför det svenska valet.

Väljarna stöttar att Facebook agerar och stänger ute utländska aktörer som vill piska upp en hätsk stämning med annonser. Skiftet lät Sifo ställa följande fråga: Vad tycker du om följande förslag?
”Facebook och Google borde tillfälligt stoppa annonser från utländska organisationer som vill påverka den svenska valrörelsen 2018.”

70 procent av de som svarade tycker det är en bra eller mycket bra idé. Det finns en majoritet från samtliga partiers väljare bakom förslaget. Intressant är att Sverigedemokraternas väljare är minst positiva (58 procent) samtidigt som Socialdemokraternas och Vänsterpartiets väljare är mest positiva
(80 procent).

Det är bara ett par månader till valet och Facebook som har haft kraftig inverkan på vår demokrati har långt ifrån levererat vad de lovat eller vad väljarna kräver. Sverige har gett Facebook mångmiljonbidrag för att bygga servrar i Sverige. Det minsta vi kan kräva är att företaget inte hotar vår demokrati. Därför ställer jag följande frågor till Facebook:

• Kommer ni fixa er plattform för annonstransparens innan valet?

• Kommer ni stänga av möjligheten för utländska annonser?

Om vi inte får svar på dessa frågor ställer jag en enkel fråga till kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke: Vad tänker du göra för att skydda valet från otillbörlig påverkan?