ETC Uppsala
Debatt: Dags att sätta stopp för alkoholreklamen
ETC Uppsala
Alkoholindustrin vill stärka en alkoholnorm som säger att alkohol är en positiv, naturlig och kanske till och med nödvändig del i många sociala sammanhangDet är skribenten och inte ETC Uppsala som står för åsikten.
Att alkoholreklamen ökar upplever hälften av de tillfrågade i en nyligen genomförd Sifo-undersökning beställd av IQ. Det stämmer väl med statistik över mediainvesteringar där pengarna som läggs på alkoholreklam under några år ökat enormt i Sverige, från 8 miljoner år 2000 till nästan 1,4 miljarder 2014. Alkohol är ingen vanlig vara, utan bidrar till negativa konsekvenser för många människor och till sämre folkhälsa. Därför är det dags att sätta stopp för alkoholreklamen!
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Alkoholreklam visar ett budskap där alkohol ofta kopplas till njutning, avkoppling och fest. Alkohol-industrin vill stärka en alkoholnorm som säger att alkohol är en positiv, naturlig och kanske till och med nödvändig del i många sociala sammanhang. De brukar dock hävda att deras marknadsföring inte leder till ökad alkoholkonsumtion. En märklig inställning från de som säljer en produkt kan tyckas, särskilt när de lägger över 3 miljoner kronor per dag på att marknadsföra sina produkter. Anledningen till denna inställning är att alkohol har sidor som aldrig framkommer i industrins glossiga reklam. I Sverige är över 300 000 personer beroende av alkohol, alkohol är en av de främsta faktorerna bakom för tidig död och kostar samhället många miljarder varje år. När konsumtionen ökar så ökar också de negativa effekterna.
Hur är det då med alkoholreklam och alkoholkonsumtion? Jo, forskningen visar att alkoholreklam påverkar alkoholkonsumtionen. Det är särskilt barn, ungdomar och unga vuxna som påverkas. Flera studier har särskilt studerat detta och dessa visar att ungdomar som tar del av alkoholreklam börjar dricka i tidigare ålder och dricker mer alkohol.
Världshälsoorganisationen (WHO) har tittat på olika alkoholpolitiska åtgärder och deras slutsats är att förbud eller begränsningar av alkoholreklam är en av de mest kostnadseffektiva åtgärderna för att förbättra folkhälsan. När vi i IOGT-NTO inför valet 2014 frågade politiker om de ville införa hårdare regler för alkoholreklam svarade en majoritet av dagens riksdagsledamöter ja. Nu är det dags att göra något också.
Ett vanligt motargument är att det finns EU-regler som gör att Sverige inte kan införa mer restriktioner när det gäller marknadsföring av alkohol, men faktum är att det är tillåtet inom EU att begränsa marknadsföring om det sker av folkhälsoskäl och att det finns exempel på andra länder med hårda regler mot alkoholreklam. Dessutom är tobaksreklam sedan lång tid tillbaka förbjudet inom EU och det finns i det här fallet många likheter mellan tobak och alkohol. Det handlar om två varor med allvarliga negativa hälsoeffekter där reklam bidrar till ökad konsumtion och där producenterna använder aggressiv marknadsföring som särskilt påverkar unga. Sverige borde gå före genom att förbjuda alkoholreklam och arbeta för att på sikt få ett förbud inom hela EU.
Alkoholreklam ökar, särskilt på sociala medier, och den leder till ökad alkoholkonsumtion, särskilt bland unga. En majoritet av riksdagens ledamöter vill ha hårdare reklamregler och en ännu större majoritet av svenska folket stödjer detta. Det är dags för Sverige att förbjuda alkoholreklam.