ETC Malmö
Debatt: Burkinin tillåten i diktatur – men inte i demokrati
ETC Malmö
Om jag skulle gå ner på stranden i farfars gamla heltäckande baddräkt skulle ingen reagera. Det skulle kanske uppfattas lite lustigt, men ingen skulle se det som en protest mot moderniteten eller som kontroversiellt. Ingen skulle kräva att jag skulle visa mina håriga ben eller min ölmage.Det är skribenten och inte ETC Malmö som står för åsikten.
Detsamma skulle troligen inträffa om någon svensk kvinna kom i farmors heltäckande baddräkt i vilken farmor simmade i Mölle sommaren 1909. Det är inte bristen på visad hud som är det centrala utan problemet är ett helt annat.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Varför skulle då detta vara kontroversiellt om en muslimsk kvinna skulle ha på sig ett liknande plagg? Det är ju knappast ett osedligt beteende eller sexuellt provokativt.
Det måste ligga i det faktum att hon framhäver sin muslimska identitet och detta i det offentliga rummet (badstranden) där visad naken hud är en del av kulturmönstret. Detta upplevs då som oerhört provokativt av vissa medborgare så att de börjar kräva förbud.
I mitt land där jag bodde och arbetade som journalist, Syrien, var det inte förbjudet för kvinnorna att vara på stranden, lättklädda, påklädda eller avklädda.
Jag pratar här om Syrien som har diktatorisk regim, så kan ni tänka vad som händer just nu i frihetslandet Frankrike på grund av islamofobin.
Min uppfattning är naturligtvis att en kvinna själv väljer hur mycket hud hon vill visa och att ingen har rätt att tvinga henne till något annat. Man skulle kanske ta på sig farfars baddräkt och ge sig ner till stranden som en demonstration mot dumheten och intoleransen.