Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Bromma är bara början

Regeringen har beslutat att stänga Bromma flygplats. Beslutet är välkommet, men det räcker inte, menar debattörerna.
Regeringen har beslutat att stänga Bromma flygplats. Beslutet är välkommet, men det räcker inte, menar debattörerna. Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC

Regeringens besked att Bromma flygplats ska stängas är välkommet. Men det räcker inte. Runt om i landet fortsätter staten och kommunerna att stödja flyget med skattemedel. Nu måste resten av flygets subventioner stoppas, skriver Grön ungdom.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

I dagarna kom det efterlängtade besked att regeringen efter flera decenniers dragkamp mellan miljö­rörelsen och flyglobbyn har valt att stänga skräckhistorien Bromma flygplats. Men ska vi nå våra klimatmål räcker inte stängningen av en enskild flygplats. Medan klimatet brinner och välfärden går på knäna fortsätter staten, regionerna och kommunerna att slösa skattepengar på att subventionera flygindustrin.

Bromma är bara ett av många exempel på hur det offentliga stöttar det fossila flyget. Genom billiga markavtal, ovillkorade driftsstöd och täckning av flygplatsernas förluster hålls flygindustrin vid liv med konstgjord andning år efter år. Särskilt illa är situationen för de kommunalt ägda flygplatserna, som redan innan pandemin drogs med förluster om uppemot en halv miljard per år. Notan får skatte­betalarna, skolan och äldre­omsorgen stå för.

Vid sidan av subventionerna till flygplatserna äger också staten mer än en femtedel av SAS, och kan på så sätt rädda bolaget om det går med förlust i stället för att tvinga det att skära ned. Medan den norska staten valde att sälja allt innehav i SAS för flera år sedan har den svenska regeringen envist hållit fast vid det fossila ägandet.

Ivern att subventionera flyget har synts tydligt under pandemin. Trots att både kollektivtrafiken och flyget har gått med miljardförluster har regeringen hittills satsat mer än dubbelt så mycket på flyget än på bussar och tåg. Att mitt under en klimatkris spendera tiotals miljarder på det ohållbara är en skam – särskilt för en rödgrön regering.

Klimatet och skattebetalarna har betalat tillräckligt. Nu måste de fossila flygsubventionerna stoppas. Staten ska endast finansiera samhällsviktiga ambulans- och brandflyg. Inte solsemestrar.
Grön ungdom kräver därför att regeringen agerar:

1. Privatisera SAS

Oavsett om det handlar om att stötta bolaget genom dåliga tider eller ta del av vinsterna under bättre är statens ägande av SAS orimligt. Ägandet medför också ett egenintresse i bolaget som riskerar att snedvrida konkurrensen och fördröja kraftfull klimatpolitik. ­Regeringen måste därför sälja statens ägarandelar i SAS och slopa stöden till bolaget.

2. Höj klimatskatterna och förbjud onödiga resor

Dagens flygskatt räcker inte för att ställa om flyget. För att minska utsläppen krävs ny politik. Vi vill se en progressiv flygskatt som ökar desto mer man flyger, men också att Sverige tar efter Frankrike och förbjuder flygresor vissa sträckor, i första hand mellan storstäderna.

3. Renodla det offentligas ansvar

I dag subventioner staten och kommunerna flitigt alla möjliga flygplatser oavsett samhällsnytta. Detta trots att Trafikverket menar att hälften av landets flygplatser räcker för att garantera god tillgänglighet för befolkningen och beredskapen. Regeringen bör därför se till att staten tar fullt ansvar för flygplatserna som faktiskt behövs och samverka med kommunerna för att slopa alla subventioner till resten.

Genom att koncentrera statens ansvar kan det offentligas kostnader minska kraftigt utan att varken tillgängligheten eller beredskapen hotas. För Karlstad, Örebro och Jönköping skulle det handla om 30 miljoner vardera som frigörs till skolan och äldreomsorgen varje år.

Regeringen får inte vila efter nedstängningen av Bromma – det gör varken klimatkrisen eller slösandet av skattepengar på flyget.
Det finns ingen framtid för subventionerade solsemestrar.

////

David Ling
språkrör Grön ungdom

Lovisa Berglund
infrastrukturpolitisk talesperson Grön ungdom

Erik Wahlström
ekonomisk-politisk talesperson Grön ungdom