Hoppa till innehållet

Klimatkrisen

Debatt: Branschens grönmålning kan halvera flygskatten

”Det finns ingen logik i att lägga skattepengar på att öka svenskars flygande”, skriver debattören.

”Det finns ingen logik i att lägga skattepengar på att öka svenskars flygande”, skriver debattören.

Bild: Shutterstock

Dagens ETC

Samtidigt som jorden brinner och forskarnas varningsrop ekar alltmer desperat har regeringen lagt fram ett förslag om att halvera den svenska flygskatten. Det är inte en slump.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Fossilföretagen kan beskrivas som ”klimatkaosets gudfäder” och världens länder borde omedelbart förbjuda dem från att göra reklam för sina produkter, på samma sätt som man redan gjort med tobak. Denna skarpa uppmaning kommer från FN:s generalsekreterare. 

I Sverige gör man tvärtom. Man låter inte bara fossilföretagen göra reklam, deras propaganda kommer med stor sannolikhet att bli regeringspolitik inom en snar framtid. För samtidigt som jorden brinner och forskarnas varningsrop ekar alltmer desperat har regeringen nyligen lagt fram ett förslag om att halvera den svenska flygskatten, efter en kraftfull kampanj full av grönmålningar och orealistiska löften från flygbranschen. Det är som att du ser stupet framför dig, och trycker gaspedalen i botten. 

Detta är raka motsatsen till vad mänskligheten behöver just nu. 

Halveringen av flygskatten skulle, enligt regeringens egna beräkningar, leda till över 300 000 fler flygpassagerare per år. Det motsvarar en ökning av koldioxidutsläpp på 87 600 ton. 

Detta är raka motsatsen till vad mänskligheten behöver just nu. Klimatgranskaren, en sajt som bevakar och driver opinion om klimatpolitiken, har därför startat en namninsamling för att rädda flygskatten. På bara några dagar har vi samlat in 5 000 namn, som kommer överlämnas till regeringen. Vi vill slå hål på flyglobbyns propaganda, och hindra den från att röstas igenom i riksdagen.

För trots alla vackra ord är det så här: Flyget drivs till över 99 procent av fossila bränslen. Flygbranschen hävdar ofta att elflyget bara är ett par år bort, och kommer göra flygande hållbart. I ett internt regeringsunderlag som Klimatgranskaren begärde ut i februari framgår dock att inte ens regeringen själva tror på elflygets potential inom en överskådlig framtid.

Förslaget om halveringen av flygskatten har inte förankring i den svenska befolkningen. Svenska folket har i upprepade undersökningar visat starkt stöd för politik som minskar flygande. 57 procent av svenska folket vill till och med förbjuda flygresor där destinationen kan nås inom tre timmar med tåg. Sveriges investeringar i järnväg är skrämmande låga jämfört med övriga Europa – bara två av de 22 jämförda länderna har satsat mindre än Sverige sedan 2005. Detta trots att hela 74 procent av svenskarna vill att det satsas mer på tåg.

Beskattningen av flygresor är redan idag oproportionerligt låg. Varje år betalar en svensk medborgare tiotusentals kronor i skatt för att arbeta – en aktivitet som är grundpelaren i vårt samhälle. Skattesatsen för en persons flygresa till Kroatien är 76 kronor. Återresan är ej beskattad. Flygande är, till skillnad från exempelvis arbete, bostadsägande eller livsmedel, inte något som är centralt för Sveriges eller världens välmående. Tvärtom behöver flygandet begränsas. Det finns ingen logik i att lägga skattepengar på att öka svenskars flygande.

De kommande åren är helt avgörande för våra chanser att stoppa en klimatkatastrof. Forskarna förutspår krig, extremväder och stort mänskligt lidande om vi fortsätter som nu. FN:s tidigare generalsekreterare Ban Ki-Moon, sammanfattade vår situation:

”Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen och den sista som kan stoppa klimatförändringarna.”

Det sämsta vi kan göra i detta läge är att låta oss vägledas av industrier som livnär sig på fossila bränslen. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.