ETC Göteborg
Debatt: Borgerliga politiker håller svarttaxin om ryggen
ETC Göteborg
Sedan knappt ett år tillbakahar den amerikanska taxitjänsten Uber lanserats i Göteborgsområdet, till många teknikintresserades förtjusning.Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.
Företaget har genom skicklig marknadsföring lanserat sin app-baserade tjänst som en stor nyhet inom svensk taxi – trots att den egentligen inte skiljer sig nämnvärt från de tjänster som erbjuds av redan etablerade taxiväxlar. Inget ont om detta. Smart marknadsföring är nödvändigt och taxi utan kontanthantering är positivt ur säkerhetssynpunkt.
Men utöver Ubers vanliga taxitjänst, där bilarna är uppmärkta med jämförpriser och förarna har taxilicens, har man även lanserat ”samåkningstjänsten” Uberpop. Vi skriver ”samåkningstjänst” inom stora citationstecken då det i praktiken inte rör sig om något annat än ren och skär svarttaxi.
En rimlig definition av samåkning är att föraren bestämmer destinationen och att passageraren eventuellt betalar en liten summa för att kompensera bensinkostnaden.
UberPOP är något helt annat. Det är en app-baserad tjänst som bygger på att bilägare tjänar pengar på att köra privatpersoner. Företaget ställer inga krav på att föraren ska ha taxilegitimation eller att förarens bil ska vara ett registrerat taxifordon. Svarttaxi säger branschen, svarttaxi säger Transportstyrelsen. “Spännande innovation” säger borgerliga politiker och debattörer med moderaten Jessica Rosencrantz – vice ordförande i riksdagens trafikutskott – i spetsen.
Att verksamheten är olaglig är ställt bortom allt tvivel. Hittills har 21 förare åtalats och dömts för olaga taxiverksamhet. Företaget Uber har ändå inga bekymmer med att attrahera nya förare genom att på sin hemsida locka med citat som ”Tjäna extra pengar med din bil genom att köra Uberpop”. Att det är en straffbar handling säger man ingenting om. När föraren sedan fastnar i polisens kontroller får hen ta hela smällen och storföretaget går fritt.
Precis som inom annan svarttaxi-verksamhet är insynen och intäkterna från Skatteverket lika med noll. Pengarna går via appen till Ubers dotterbolag i Holland. Därifrån går 20–30 procent till moderbolaget, placerat på Bermuda. Cirka 70–80 procent går, via ytterligare ett holländskt bolag, tillbaka till föraren. Utan att några skatter betalas eller att några kontrolluppgifter skickas till Skatteverket.
Det kan rimligtvis inte vara någon skillnad på att förmedla svarttaxi genom att vinka in kunder på gatan eller att göra detsamma via en mobilapplikation. Tyvärr förblindas borgerliga politiker av marknadsföring, ett häftigt namn och en snygg mobilapp. Som om det ens vore en nyhet år 2016.
På sikt hotar den här utvecklingen hela vårt välfärdssamhälle. Uberpops affärsidé är redan exporterad till andra branscher så som hantverkare och städning. På sikt finns det ingenting som säger att den inte också skulle kunna överföras till exempelvis industriarbetarna. Tillåts detta slår vi undan benen för skattebasen och i förlängningen hela vårt samhällsbygge.
Detta får inte ske. Hur snygga mobilappar vi än frestas med.