Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Behålla flygutsläpp eller våra viktigaste samhällsfunktioner?

Dagens ETC

Vi måste faktiskt välja. Det är budskapet från aktiva i Extinction rebellion. För om vi ska fortsätta att flyga som före pandemin så får vi lägga ner all annan verksamhet där det sker koldioxidutsläpp. Inklusive sjukvård, polis och brandkår.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Kalla vetenskapliga fakta säger att vi om några år ska ner till ett ton utsläpp per svensk och år och sedan ner till noll och negativa utsläpp. Detta innebär mycket hårda prioriteringar.

Innan pandemin låg de årliga utsläppen av flyget på över ett ton per svensk. Det måste bli slut på illusionen att vi kan leva på som tidigare. De sammanlagda klimatutsläppen för sjukvård, polis och brandkår är lika stort som flygets utsläpp. Valet är vad vi ska ha kvar före nollutsläpp.

Större delen av vårt samhälle värjer sig mot fakta att de fossila utsläppen ökar och att det planeras att produceras dubbelt så mycket fossilt bränsle år 2030 jämfört med vad som är förenligt med 1,5 gradersmålet. Med rådande trend på utsläpp är vi på väg mot en uppvärmning där de nuvarande katastrofala konsekvenserna kommer att te sig som en västanfläkt. 

Illusionen att vi kan fortsätta som hittills med lite tekniska förändringar är förhärskande. När det gäller flyget så möts vi av härliga bilder, filmer och berättelser om spännande resor i tidningsreportage, på tv-program och på nätet. I sociala medier är lajksen många för de som redan kommit iväg på resor efter pandemin. Resebolagen uttalar sig entusiastiskt om att vi nu är uppe i samma nivåer på resande igen. Företag, myndigheter och inte minst universiteten bokar nu åter flygbiljetter som det vore biobiljetter. 

Att flygresandet bidrar till klimatkatastrof, många människors svåra umbäranden och död nu och i framtiden vet flygbolagens ägare och ledningar sedan många år. De, precis som oljebolagen som levererar bränslet och flygplanstillverkarna, är helt medvetna om vad IPCC har rapporterat de senaste 30 åren. De vet att kustområden i Bangladesh och Mocambique kommer att översvämmas och att hundratals miljoner människor kommer att få sin jord bortspelad och hamna i svält. Människor drabbas som aldrig flugit och som har mycket små fotavtryck. De vet att Jakarta, Bangkok och Calcutta kommer att stå under vatten och att flyktingströmmarna kommer bli enorma. De vet att många kommer dö i medelhavsländerna av långvarig hetta. De vet att våra skogar kommer att brinna i större och större omfattning.

Kan det vara så cyniskt att de tänker att de själva och deras barn kommer att klara sig bra i skyddade egendomar långt ifrån nöden? 

Likadant är naturligtvis ägarna och ledningar för våra dagstidningar väl insatta i klimatfrågan. Ändå har de reklam för flygbolagen och okritiska resereportage i sina tidningar. Absurt nog ibland precis bredvid artiklar om klimatkatastrofer. Ägarna av sociala medier och tv-bolag är lika kunniga och lika cyniska. Det finns klick och pengar att göra och då tillåter man sig själv att gå in i ett förnekande. 

Våra ledande politiker vet naturligtvis också om att flyget står för en orimligt stor del av våra utsläpp och att flygets utsläpp ger dubbel negativ påverkan på klimatet då utsläppen sker på hög höjd. De vet att inrikesflyget ger extremt mycket mer utsläpp än motsvarande tågresor. De är väl medvetna om att priset på flygbiljetterna skulle vara skyhögt högre om flygbränslet hade haft de vanliga nivåerna på skatt och koldioxidavgifter. De vet att många flygplatser skulle vara i konkurs utan subventioner från allmänna medel. De vet att de pumpat in många miljarder av våra skattepengar i SAS för att bolaget inte ska gå i konkurs. De vet att utsläppen från svenskars flygresor har ökat med 50 procent sedan klimatförhandlingarna startade 1990.

Eftersom det under överskådlig tid inte finns några hållbara drivmedel för flyget i stor skala, är allt annat än en avveckling av flyget som transportlösning, åtminstone tills vidare, detsamma som att acceptera klimatkollapsen. 

Våra ledande politiker bryter mot vår grundlag där det står: 

”Det allmänna ska främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.”

Att aktivt stödja och subventionera flyget kan på inget sätt vara att främja en hållbar utveckling. Flygresandet kan på inget sätt sägas leda till en god miljö för nuvarande och kommande generationer. Politikernas stöd till flyget är ett lagbrott. Ingen åklagare har än så länge åtalat några politiker i vårt land för klimatbrott. I andra länder har det gjorts och det förbereds åtal av svenska ungdomar mot politiker i vårt land också. 

Våra ledande politiker bryter mot Parisavtalet. Sverige har, sedan vi skrev under Parisavtalet 2016, behövt minska våra utsläpp med cirka tio procent årligen. Det har inte skett. Utsläppen har i stort varit konstanta om man räknar med utsläpp från importerade varor och utsläpp av utrikesflyg. Nu behöver vi minska våra utsläpp med mer än 15 procent årligen. Siffran blir högre och högre ju längre politikerna underlåter sig att agera.

Hur kommer de att slingra sig på klimatmötet i Glasgow? Hur länge ska de vänta med att utlysa klimatnödläge och börja att agera? 

De ledande politikerna utgår inte från sin kunskap utan de utgår från att det ska vara business as usual, tillväxt, och som de ser det, ett gott liv med bekväma flygresor.

Kan det vara så att man är mer mån om att behålla sin makt och sitta sina mandatperioder än att tala klarspråk? 

Som människor har vi inte bara rättigheter utan också skyldigheter. Vi har skyldighet att arbeta för en hållbar utveckling både utifrån våra lagar och utifrån det faktumet att vi är levande varelser som är en del i livets väv. Vi har en skyldighet att leva ett liv och lämna jorden i ett sådant skick att våra ekosystem är i minst lika välfungerande som när vi började våra liv. 

När våra politiker och maktelit bryter mot klimatavtal och vägrar att lyssna på forskningen, krävs det att vanliga människor reagerar och agerar på alla sätt. Det kan vara i form av att stå för sin åsikt i ett samtal. Det kan vara att demonstrera. Det kan vara att skriva en insändare. Det kan också vara i form av fredlig civil olydnad som har varit ett framgångsrikt sätt vid stora förändringar. Civil olydnad användes i Indiens frigörelse från kolonialmakten, kampen för kvinnlig rösträtt och mot rasåtskillnad i USA. Den civila olydnaden sågs inte med blida ögon av alla vid de tidpunkterna men var en viktig del i att få till förändringar. 

Vi engagerade i Extinction rebellion har valt att använda fredlig civil olydnad på flera flygplatser i Sverige för att påtala det absurda i att flyget åter får öka efter pandemin.

Vi vill ställa frågan om det gick att leva utan flygresor under det året som varit eller om det var ett helt ovärdigt liv för oss människor? 

Som människa måste man välja. I frågan om vi ska lägga klimatutsläppen på fortsatt flygresande eller att vi ska ha kvar sjukvård, polis och brandkår är svaret mycket enkelt för oss.