ETC Göteborg
Debatt: Bara Vänsterpartiet vill låta Västtrafik köra i egen regi
Dagens ETC
”Vi ser flera problem med upphandling och flera fördelar med egen regi i kollektivtrafiken.”Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Den blågröna ledningen av regionen har ambitionen att vara ”Sveriges bästa offentliga arbetsgivare”.
Denna ambition tycks dock inte gälla de anställda som skulle kunna köra våra bussar med goda anställningsvillkor så att de i sin tur kan ge kollektivtrafikresenärerna bästa möjliga service och bemötande.
Västtrafik är Västra Götalandsregionens utförare av kollektivtrafik och är ett bolag som ägs helt av regionen. Västtrafik omsätter cirka nio miljarder kronor om året och har dagligen över 400 000 resenärer. Med undantag för spårvagnstrafiken i Göteborg upphandlas i dag all trafik på den öppna marknaden. Vänsterpartiet har i Västra Götalandsregionen föreslagit att Västtrafik ska köra trafik i egen regi; att köra bussarna, tågen och båtarna med egen personal. Det svar vi får har ett drag av ”goddag yxskaft”. Västtrafik ska inte köra i egen regi för att det är inte så Västtrafik brukar göra. Alla andra partier vill fortsätta upphandla, även Socialdemokraterna.
Samtidigt som kollektivtrafiknämnden föreslog att vår motion om trafik i egen regi ska avslås, tog vi del av nyheten om Arriva Sverige i Skånetrafiken. Vid en omförhandling av avtalet ville de byta ut säkerhetsvärdar mot kundvärdar på tågen. Det skulle innebära att personalen inte längre går ut på perrongerna och kontrollerar att alla hunnit av eller på och att ingen fastnat i dörrarna. Vad är motivet för förändringen? Tjäna mera pengar! De vill sänka lönerna med upp till 6 000 kronor i månaden och hänvisa till att jobbet förändrats. Fackföreningen SEKO fortsätter förhandlingarna med Arriva Sverige och frågan är ännu inte avgjord.
Kronan Transport AB och Kronan Grupp AB är företag som har avtal med Västtrafik om att köra sjukresor och färdtjänst. En dag ställde de plötsligt sina bilar och slutade köra. De har under en längre tid inte klarat att uppfylla de tjänster som de avtalat med Västtrafik om att utföra. De som drabbats är resenärer som är beroende av färdtjänst och sjukresor, ofta med någon form av funktionsnedsättning. När Västtrafik konstaterat att företagen, trots upprepade kontakter, inte kunde reda ut problemen sa Västtrafik upp 11 av de 29 avtalen. Kronan svarade i sin tur med att omedelbart upphöra med att köra några som helst resor för Västtrafiks räkning. Vilka var det som tog första smällen? De resenärer som är beroende av färdtjänst och sjukresor och som sällan har några alternativa sätt att resa. Sedan ska sägas att Västtrafik snabbt gjorde vad de kunde för att lösa situationen. Vår poäng är inte att kritisera Västtrafiks handläggning, utan att visa på risker och brister med privata utförare av offentliga tjänster.
Privata företags första mål är alltid att gå med vinst. Upphandlingssystemet gör att entreprenörerna som lägger anbud gör allt de kan för att hålla nere priset på sina tjänster för att vinna anbud. Det effektivaste sättet att hålla nere priset är att ha låga personalkostnader. Det mst effektiva sättet att ha låga personalkostnader är att erbjuda minimalt med återhämtningstid och låga löner. När man blivit bäst på att ha låga personalkostnader har man svårt att rekrytera och behålla bra personal, om man ens kan rekrytera några. När man inte har nog med personal kommer man inte att klara det uppdrag man har åtagit sig. Till detta grundläggande problem med upphandlingssystem ska läggas att det kräver mycket administration och att upphandlingar ofta överklagas vilket gör systemet tungarbetat.
Vi ser flera problem med upphandling och flera fördelar med egen regi i kollektivtrafiken, men bemöts med att ”Vi gör som vi brukar, så är det med det”.