Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Avgiftsfritt drar inte nya resenärer

ETC Göteborg

Fler måste ställa bilen och sätta sig i kollektivtrafiken. Men vägen dit är inte avgiftsfri kollektivtrafik menar Ulrika Frick (MP).
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

För att kunna nå klimatmålen och ge våra barn och barnbarn en god miljö att leva i måste fler åka kollektivt. Ju fler som tar tåget, bussen, spårvagnen eller båten istället för bilen för att ta sig fram desto bättre för miljön. Kollektivtrafikens marknadsandel måste helt enkelt öka. Eller för att uttrycka det mer rakt ut: fler måste ställa bilen och istället sätta sig i kollektivtrafiken.

Vi har haft höga mål kring fördubblat resande i Västra Götalandsregionen till år 2025, fler nöjda resenärer, ökad tillgänglighet och minskad miljöpåverkan. Vi når våra mål eller går åt rätt håll på så gott som samtliga punkter, men detta har både krävt och kräver fortsatt stora investeringar.

ETC Göteborg lyfter 26/4 ett förslag om avgiftsfri kollektivtrafik. Tanken kan verka god, men en gratis kollektivtrafik leder inte till att fler ställer bilen. Gratis kollektivtrafik skulle givetvis få en del som idag inte åker kollektivt att börja göra det, men det rör sig nästan uteslutande om gång- och cykeltrafikanter. Och jag tror de flesta som suttit på en spårvagn i rusningstid inser att det är bra att många går och cyklar istället, det är bilisten vi vill ha ombord. För att få bilisten att börja åka kollektivt är det istället satsningar på till exempel fler och tätare turer och ökad komfort i resandet. Med en fullt ut skattefinansierad kollektivtrafik är det svårt att satsa på utbyggd kollektivtrafik. 

Kollektivtrafiken är idag ungefär till hälften finansierad av skatten och till hälften av den enskilde resenären. Men givetvis är högt biljettpris inget självändamål. För 2017 har prishöjningstakten i kollektivtrafiken halverats och för kommunerna finns möjlighet att göra ytterligare sänkningar. Göteborgs Stad gör till exempel ett tillköp som sänker priset på månadskortet i Göteborg ytterligare. I maj inför vi dessutom ett flexikort i hela Västra Götalandsregionen för den som reser kollektivt ibland, men inte tillräckligt ofta för att ett månadskort ska gynna sig ekonomiskt.

Kollektivtrafiken ska vara det självklara färdmedlet vid sidan av gång och cykel i den moderna staden, men gratis kollektivtrafik är inte vägen dit.

Ämnen i artikeln