ETC Bergslagen
Debatt: Är det frihet bilen ger?
ETC Bergslagen
Körandet i sig själv är inget annat än att styra bilen i den riktning den pekar.Det är skribenten och inte ETC Bergslagen som står för åsikten.
Frågan om körandet i sig, som ter sig som den mest filosofiska angreppspunkten angående liftandet enligt herr Häggman, kanske handlar om ding an sich – tinget i sig självt – och inte upplevelsen, alltså fenomenet att köra bil.
Men vad som man beskriver under körandet är något som kan vara en trevlig sak, samtidigt som det är avgränsat och avgränsande, en oas i trötthetens öken, autopilotens frihet.
Men denna vardagsfrihet är fenomenet att köra, inte noumenet – alltså ding an sich – för att använda den tyska filosofen Immanuel Kants språk.
Körandet i sig själv är inget annat än att styra bilen i den riktning den pekar. Frågan om frihet handlar om upplevelsen, och just den friheten kan ifrågasättas.
Den franske filosofen och sociologen Jacques Ellul påpekar (bland annat i dokumentären The Betrayal of Technology) att det ter sig paradoxalt att alla parisare, individuellt och fritt från påverkan, under till exempel sommarloven, efter att bilen har frälst majoriteten av invånarna, bestämmer sig att ta bilen söderut till Côte d’Azur för att lägga sig och sola och plaska i vattnet, samtidigt.
Visserligen finns det en frihet i möjligheten att bekvämt förflytta sig från A till B, men jag ser det som svårt att vidhålla bilens skapande av frihet när det just snarare handlar om automatisering. I bilens automatik finns endast reflexer, precis som med det mesta av teknologin: människor lär sig att ha reflexer som svar på stimuli, och slutar reflektera: just detta är tragedin med teknologi.
Och just detta är vad som händer i bilen när en liftare står längs vägen: om reflektion var kutym skulle kanske fler stanna för att låta liftaren lifta med en bit. Men med automatiseringens reflexer finns inte utrymme för detta. Därför blir upptagandet av liftare slumpmässiga och impulsiva handlingar, såvida den som liftar inte bär ett bekant ansikte.
Just denna ‘analoga’ händelse, detta brytande av vardagsmönster, krävs i denna ‘digitala’ värld för att reflektioner inte ska förbli ett minne blott. Just då kan det vara värt att påpeka var ordet ‘analoga’ härstammar från.
Analog. av grek. analogos ’överensstämmande med’, till ana- ’tillbaka’ och logos ’ord; förnuft’
Med andra ord: tillbaka till förnuftet.