ETC Stockholm
Debatt: Alliansens budget slår mot stockholmarna
ETC Stockholm
Sjukvården behöver mer resurser – inte mindre – och vi behöver använda trängselavgifterna för mer och bättre kollektivtrafik till stockholmarna, skriver Miljöpartiet om landstingsbudgeten som klubbades i veckan.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
Sjukvården behöver mer resurser – inte mindre – och vi behöver använda trängselavgifterna för mer och bättre kollektivtrafik till stockholmarna, skriver Miljöpartiet om landstingsbudgeten som klubbades i veckan.
På Radiumhemmet i Stockholm ger en uppgiven skara medarbetare nu upp hoppet. De slutar för att de är så överbelastade att de inte kan göra ett bra jobb. Landstinget ska spara 24 miljoner på Radiumhemmet och dra in all extra-personal och vikarier.
På Danderyd och Karolinska är bristen på vårdplatser så hög att vissa avdelningar har en beläggning på över 125 procent att jämföra med en rekommenderad beläggning på 85 procent. ”Folk kan dö” konstaterar en läkare på neurokirurgikliniken på Karolinska sjukhuset.
Samtidigt rapporteras om 1 000 indragna bussturer om dagen och glesare trafik i tunnelbanan.
Det här är bara en bråkdel av alla larm i medieflödet sedan Alliansen i Stockholms läns landsting presenterade sin budget den 12 november. Alliansens budget slår både mot hälso- och sjukvården och mot kollektivtrafiken i hela länet.
Alliansen ska spara in 7,6 miljarder de närmaste åren på investeringar i kollektivtrafiken. 250 miljoner kronor har bantats bort i driften av kollektivtrafiken för 2015 och akutsjukhusen tvingas att spara närmare 400 miljoner per år i så kallade effektiviseringsåtgärder.
I och med de nya larmrapporterna i Svenska Dagbladet om att Karolinska sjukhuset ensamt behöver spara 400 miljoner vet vi inte vad besparingsnotan för samtliga akutsjukhus kommer att sluta på.
I valrörelsen lovade Moderaterna gång på gång att deras vidlyftiga planer på utbyggd kollektivtrafik var realistiska och fullt finansierade. Vi i Miljöpartiet var kritiska till att pengarna skulle räcka till både mer kollektivtrafik och till stora motorvägsbyggen. Trots detta fortsatte Alliansen säga att väljarna inte skulle behöva välja, men nu är det precis det som har hänt. Det moderatledda minoritetsstyret i landstinget klarar varken av att finansiera driften av befintlig kollektivtrafik, än mindre att göra de utbyggnader och upprustningar som de har lovat i valrörelsen.
Roslagsbanans fortsatta upprustning, Spårväg City och upprustningen av Röda linjen är exempel på utlovade satsningar som stockholmarna kan göra sig beredda på att de skjuts på framtiden. Det tog två månader efter valet för Alliansen att visa sitt rätta ansikte. Det är tydligt att trängselskatterna behövs för att inte tvingas göra nedskärningar i kollektivtrafikinvesteringarna.
I en situation där Stockholms akutsjukhus går back är -Alliansens recept för att få rätsida på ekonomin besparingskrav och avkastningskrav på 400 miljoner. De som får betala priset är personalen som går på knäna och jobbar så hårt att de är rädda för patienternas säkerhet. Underbemanningen på sjukhusen är en dyr och kortsiktig lösning på de ekonomiska problemen. Kostnaderna för inhyrd personal skenar och prognosticeringen för 2014 blir hela 458 miljoner på grund av personalbristen.
MP vill ta bort besparingskravet och vinstkraven och satsa pengarna på att anställa mer personal. Detta tror vi är det enda sättet att vända den negativa spiral som nu råder på akutsjukhusen. I framtiden möjliggör det för att spara in miljoner varje år på att inte behöva ta in inhyrd personal.
De som sliter hårt på våra akutsjukhus för att ta hand om de sjukaste patienterna kan inte behöva slita ännu hårdare. Det är dags att göra landstinget till en attraktiv arbetsplats och arbetsgivare och sjukhusen till en trygg plats med hög patientsäkerhet.
Malin Karlsson (MP)
trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting
Susanne Nordling (MP)
oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting