Hoppa till innehållet

Stockholm

Debatt: Alla politiker i Stockholm, dags att ta över pendeln

”Under många år har kollektivtrafiken i Stockholm förvanskats av privata aktörer där resenärerna drabbats med sämre service”, skriver Mikael Eriksson.

”Under många år har kollektivtrafiken i Stockholm förvanskats av privata aktörer där resenärerna drabbats med sämre service”, skriver Mikael Eriksson.

Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC

SJ vill inte fortsätta sköta pendeltåget i Stockholm. Så nu väntar en ny upphandling med osäkert resultat för både anställda och resenärer. Ett väldigt tråkigt besked, skriver Mikael Eriksson på Seko. Speciellt eftersom det finns en annan och uppenbar lösning.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Den dogmatiska upphandlingsideologin i Region Stockholm bör snart ha nått vägs ände. Den 6 december 2024 meddelade SJ att de inte tänker lägga något anbud på pendeltågstrafiken trots att det är de som driver den idag. De menar att man går tillbaka till den tidigare upphandlingsmodellen och att en alldeles för stor del av riskerna läggs på entreprenören att hantera. 

SJ Stockholmståg tog över pendeln i mars 2024 genom ett nödavtal efter att katastrofentreprenören MTR fått lämna pendeln i Stockholm i förtid. E49-avtalet, som upphandlingen kallas, mister nu den aktören som många både hoppats och trott skulle ha en bra chans att kunna köra vidare. Det här gäller både resenärer och anställda, inte minst för kontinuitetens och långsiktighetens skull. 

Istället väntar nu ännu en ny inrangeringsförhandling för de anställda när de hoppas få med sig sina villkor från den nuvarande arbetsgivaren till den kommande. Istället väntar nu ovisshet för resenärerna om avgångarna ska bli glesare igen och om tågen ska gå i tid. 

Svårare än så är det inte. 

Under många år har kollektivtrafiken i Stockholm förvanskats av privata aktörer där resenärerna drabbats med sämre service och personalen med sämre scheman, förlorade förmåner och återkommande konflikter mellan fack och arbetsgivare. 

När ska detta få ett slut?

I Seko Stockholm har vi länge tryckt på för att kollektivtrafiken ska tas i egen regi. Politikerna i Region Stockholm säger ofta att pendeln aldrig varit i egen regi, och man syftar då på att Statens järnvägar (SJ) skötte pendeltågstrafiken fram till år 2000. Vi i Seko Stockholm uppmanar därför politikerna till att vara innovativa och våga tänka nytt: ta in pendeln i SL:s regi! 

Det är inte orimligt, snarare undrar nog många stockholmare varför detta ska vara så svårt. Vi arbetssäljare vill köra tåg med en bra arbetsgivare och trivas när vi går till jobbet, vi resenärer vill veta att vi får plats på ett bekvämt tåg som går i tid så att vi kommer till jobbet, hem eller kan lämna barnen på skolan. Svårare än så är det inte. 

När den rödgröna mittenkoalitionen i tidigare budget för Region Stockholm meddelade att pendeln särskilt skulle övervägas i egen regi-drift inför nuvarande upphandling var vi i Seko Stockholm glada men inte nöjda. Nu visar det sig istället att det inte blivit något av det. Delvis hänvisar man till att förvaltningen inte klarar av att bedriva kollektivtrafiken. Vilket i sig borde få fler att dra öronen åt sig när man också tänker på att Region Stockholm har landets högsta regionskatt och troligen den största regionala trafikförvaltningen av alla. Denna koloss har alltså ingen kompetens att bedriva trafik, bara att upphandla. Det ser vi som mycket sorgligt. 

I Seko Stockholm uppmanar vi politikerna från höger till vänster att nu tänka om efter SJ:s mycket tråkiga besked. Lägg ett egen regi-anbud på pendeln redan idag, senast imorgon. Bygg upp kompetensen i förvaltningen om den inte finns, vi är snart inne på år tre i mandatperioden och detta borde redan ha gjorts. Och framåt: ta in pendeln i egen regi, utan anbudsförfarande.

Bild: Press

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.