Hoppa till innehållet

Analys

Lars Palmgren: Därför knyter han kontakter med supermakten Kina

Nicaraguas president Daniel Ortega och den kinesiska affärsmannen Wang Jing i samband med att kanalprojektet lanserades 2013.
Nicaraguas president Daniel Ortega och den kinesiska affärsmannen Wang Jing i samband med att kanalprojektet lanserades 2013. Bild: Esteban Felix/AP

Dagens ETC

Den skulle göra Nicaragua till ett rikt land. Men när den kinesiska affärsmannen ­hamnade i onåd glömdes den bort. Kanalen som ska släppa igenom containerfartygen som är för stora för Panamakanalen. Efter sin tveksamma valseger verkar nu president Ortega ha fått nya kontakter i Kina. Vill den nya supermakten bygga sin nya sidenväg rakt igenom det centralamerikanska landet?
Det här är en analys.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

För sju år sen, i december 2014, i en skog nära staden Rivas i södra Nicaragua, togs de första spadtagen i det stora interoceanska kanalbygget, som skulle binda samman Atlanten och Stilla havet. Det beskrevs som världens största infrastrukturella projekt med en beräknad kostnad på 50 000 miljoner dollar. Finansiären, den kinesiska affärsmannen Wang Jing, som Nicaraguas president Daniel Ortega beskrev som en frälsare när han presenterade honom för nicaraguanerna, var den som klippte bandet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser