BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Tomas Egerström, ägare till företaget som hyr ut båten C-Star, menar att Defend Europes uppdrag är fullt lagligt. De är övertygade om att frivilligorganisationerna begår brott, erbjuder olagliga migranter taxiservice från Libyen till Italien och bryter mot lagen. Nu ska de undersöka det hela på plats.
– Efter allt som har hänt och allt som jag får höra från journalister, och massa andra aktivister, så börjar jag faktiskt undra vad det är alla gömmer där ute. Vad är det alla är så rädda för att den här båten ska upptäcka? Bryter de reglerna hela tiden eller gör de något fel?
Blandar inte affärer och politik
Han tycker snarare att frivilligorganisationerna borde välkomna Defend Europe, om det är så att de inte har något att dölja.
– Om de inte skulle ha gjort något fel, då skulle ju de här frivilligorganisationerna – de om några – ha stöttat det här helhjärtat. Här kommer våra motståndare, för att visa att vi gör något fel, vi gör inget fel – jättebra. Defend Europe kommer då inte kunna bevisa något och det styrker i stället dem, säger Tomas Egerström.
Men enligt Joe Mulhall på den brittiska organisationen Hope not hate, som övervakat Defend Europe i flera månader, är det självklart att Defend Europe inte välkomnas till havs. Gruppen består av identitära högerextremister, många är unga män i 20-årsåldern.
– De kan mycket väl bli farliga, så deras blotta närvaro är ett hot, säger Joe Mulhall.
Tomas Egerström menar själv att han inte blandar ideologi och affärer, utan ger samma premisser till alla. Därför ser han inga problem med att hyra ut en båt till högerextremister och han förstår inte varför det ifrågasätts alls. Annat vore olagligt, menar han.
– Hur skulle det se ut om jag frågade dig hur du röstar innan jag svarar på frågor? Eller vad du har för hudfärg? Förväntar du dig att jag ska ställa såna frågor? Om du är höger eller vänster? Är du nazist? Förlåt, nej då kan vi inte hyra ut en båt till dig, säger Tomas Egerström.
”Övervakar organisationerna”
Tomas Egerström menar att Defend Europes uppdrag enbart är att övervaka frivilligorganisationerna. Lorenzo Fiato däremot, en av Defend Europe’s talespersoner, har tidigare sagt till Dagens ETC att målet också är att vända om migrantbåtarna och överlämna dem till den Libyska kustbevakningen som ska ta dem tillbaka till Libyen. De vill göra det innan frivilligorganisationerna hittar människorna och transporterar dem till Italien. Tomas Egerström slår dock ifrån sig det.
– Har du läst vad de har sagt över huvudtaget? Så när de säger att de ska bevisa att frivilligorganisationerna inte följer regler och begår brott - då menar du att de stoppar flyktingar. Det är inte de som stoppar flyktingar. I så fall ger de bevisen till italienska myndigheter som skulle stoppa frivilligorganisationer. Det är inget jag behöver ta hänsyn till så länge båten följer de lagar och regler som finns. Jag förstår inte vem som är rädd för vad här.
Huruvida Defend Europe på grund av ideologiska skäl skulle kunna utgöra en hotbild till havs är enligt Tomas Egerström en irrelevant fråga, och han står fast vid att de inte gör något olagligt. Joe Mulhall är av en delvis annan åsikt. Han bekräftar även att
Defend Europe sagt att de ska vända tillbaka båtar.
– Tomas Egerström har rätt i att de hittills inte gjort något olagligt, däremot har deras ambitioner antytt att de skulle kunna göra det. Dock har deras uppdrag följts av den ena incidenten efter den andra som har försenat dem, säger Joe Mulhall.
Pinsamma händelser
Han syftar på en lång rad händelser. Som att de blivit fasttagna på Cypern och att flera i besättningen, som kom från Sri Lanka, saknat giltiga papper. Tomas Egerström ska ha varit på båten vid tillfället, och blivit anklagad för att ha förfalskat dokument.
– Det finns information om att han själv ska ha blivit gripen och deporterad från Cypern, men det har vi inte fått bekräftat, säger Joe Mulhall.
Till Dagens ETC säger Tomas Egerström att han nyligen var ombord på C-Star, men att han inte vill berätta några detaljer om var han hoppade av båten eftersom det är privat. Han hann träffa en av Defend Europes medlemmar ombord. De flög till Cypern, för att hoppa på C-Star därifrån, i stället för att gå på i Italien.
– Nu cirkulerar de enligt vad vi sett nära Libyens kust inte långt från Tripoli, säger Joe Mulhall.
Han tror och hoppas att de inte kommer att kunna uppnå så mycket, eftersom projektet knappast varit en framgångssaga. Just nu guppar de enligt Joe Mulhall mest runt och solar, även om han är väldigt orolig för vad som kan hända om de stöter på migrantbåtar.
– Oavsett vilket så kommer de efter att det här är avslutat att förmedla att det har varit lyckat för deras del, säger Joe Mulhall.
Han och hans kollegor på Hope not hate har inte hittat någon information om var Tomas Egerström står politiskt eller om han stödjer Defend Europe. Han har också varit i kontakt med honom.
– Antingen så stödjer han dem eller så bryr han sig helt enkelt inte, säger Joe Mulhall.
Tidslinje
12 maj
Tre av Defend Europes medlemmar blockerar ett fartyg (SOS Méditerranées båt). Ombord var också den välkända kanadensiska högerskribenten Lauren Southern och Luke Rudowski från USA. Blockaden är ett experiment, som av Defend Europe ses som lyckat.
Mitten av maj
Defend Europe startar en crowdfundingkampanj, med målet att hyra en båt under sommaren för att blockera fler hjälpfartyg.
1 juni
Defend Europes crowdfundingkampanj överstiger målet på 50 000 euro.
13 juni
PayPal stänger ned Defend Europes kampanj, sedan media börjat täcka kampanjen allt mer. De förlorar en del av pengarna, som går tillbaka till de som donerat. Vid tillfället har de samlat över 70 000 euro av det nya målet på 100 000.
26 juni
Defend Europe annonserar att de hyrt en båt. De sprider falska bilder av en annan båt, i själva verket är det båten C-Star, en finsk båt som tidigare hette Suunta.
19-20 juli
C-Star stoppas vid Suezkanalen i Egypten, vilken de passerade på vägen från Djibouti mot Medelhavet. Kaptenen arresteras för att han inte kan visa upp en fullständig passagerarlista. De får lägga ankar och försenas. Samma dagar uppdaterar människorättsorganisationen HOPE not hate om att det kan finnas beväpnade vakter ombord.
27 juli
The Guardian skriver att nio personer i besättningen, inklusive kaptenen och den tyska andrekaptenen, arresterats på Cypern, anklagade för människosmuggling och förfalskande av dokument. Ombord fanns minst 20 personer från Sri Lanka, enligt de flesta källor. Enligt Faika Pasa, en lokal aktivist, sökte fem personer ur besättningen asyl medan 15 flögs tillbaka till Sri Lanka, skriver The Guardian.
Just nu
Just nu cirkulerar C-Star i vattnen utanför Libyen, efter att ha blivit försenade. De skulle plocka upp resterande medlemmar (12 totalt) i Catania, men flög i stället till Cypern.