Stockholms majoritet vill stänga flygplatsen senast 2022 och istället vill man bygga bostäder där flygplatsen nu ligger. Detta besked fick Sveriges förre utrikesminister, Mr frequent flyer, Carl Bildt att reagera ovanligt kraftfullt:
Spritt språngande vansinne att stänga Bromma flygplats. Vare sig mer eller mindre.
— Carl Bildt (@CBildt)
15 oktober 2014En annan föredetting, tidigare infrastrukturministern Catharina Elmsäter–Svärd, gick ännu längre i SvD:
"Det är en örfil i ansiktet på hela Sverige. Bromma är en flygplats för hela landet”.
Slagsmålsmetaforen använde hon igen i Dagens Industri:
"Det här är raka käftsmällar på allt som rör jobb och tillväxt"
Även den annars så medieskygge Jacob Wallenberg tog chansen att veva i debatten. Han är inte bara superkapitalist utan tydligen även kunnig inom flygledning:
”Eftersom Brommas flygtoppar ligger samma tider på dygnet som Arlandas kan inte den viktiga flygtrafiken flyttas dit”, sa han till SvD näringsliv.
Stockholms nya borgarråd Daniel Heldén (MP) jublade, samtidigt som hans föregångare Ulla Hamilton (M) twittrade med gråten i halsen:
@DanielHellden stackars Sverige och stackars Stockholm.där rök jobb och konkurrenskraft.Sorgligt, mycket sorgligt.#08pol#svpol#raddabromma
— Ulla Hamilton (@UllaHamilton)
15 oktober 2014
Hennes sekreterare, Josefin Malmqvist (M), hade inget själv att tillägga. Istället lät hon Reinfeldt varna för att MP vill stänga ännu fler flygplatser:
Reinfeldt: "Den som stänger Bromma flygplats stänger också flygplatser i andra delar av Sverige." Bra! #svpol#räddabromma#p1debatt
— Josefin Malmqvist (@JMalmqvist)
10 september 2014Även konsulten och före detta Timbromannen Philip Leruf var inne på spåret att vi närmar oss civilisationens slut. Om Bromma flygplats stänger måste svenskarna förkasta industrialiseringen och återgå till att leva som jägare och samlare, kanske i Värmland:
"Nej, nu räcker det! Allesammans, in i skogen igen", kunde Miljöpartiet likaväl ha sagt. #raddabromma
— Philip Lerulf (@Lerulf)
15 oktober 2014
Bonus: fossilvänstern
Restid med buss Centralen – Bromma flygplats: 25 min
Restid med Arlanda Express: 20 min.
Fakta är inget som bekymrar LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson. Han hävdar att hela Sveriges infrastruktur vilar på att businessmänniskor ska få ta flyget just från Bromma:
”Ska man vara ett exportberoende land och vill göra affärer med omvärlden så måste man ha tillräckligt med möjligheter att resa fram och tillbaka”, säger han till Expressen.
Den av Daniel Suhonen utpekade högersossen Niklas Nordström stämde även han in i klagokören:
HUR kan Bromma flygplats bli en lokal Stockholmsfråga. Det ÄR en fråga för hela Sverige. Vansinne lägga ned en flygplats som behövs.
— Niklas Nordström (@NiklasNrdstrm)
15 oktober 2014