Leif Pagrotsky kom igår med ett förslag på hur Stockholm kan slopa alla biljetter i kollektivtrafiken. Idag får han skarp kritik – av sina egna partikamrater i landstinget.
Att ett socialdemokratiskt före detta statsråd som vågar tänka nytt om nolltaxa skulle möta motstånd hos borgerligheten var ingen överraskning, men att S-politiker skulle kasta sig ned för att sammanställa argument och sedan skicka över dem till Dagens Nyheter…
Det här säger mycket om landstinget i Stockholm, där alliansen vann en tredje period trots otaliga skandaler och trots teflonpannan Filippa Reinfeldt. Socialdemokraterna gjorde regionalt inte direkt sin starkaste valrörelse. Och det är årtusendets underdrift. (Jag skriver en hel ledare om landstinget på lördag, i digitala Dagens ETC.)
Men till saken. Kollektivtrafiken. Att socialdemokraterna i Stockholms län fruktar nolltaxa mer än missade överskottsmål.
Varför?
Först några lagom luddiga tankar om att nolltaxa inte fungerar för att tunnelbanan behöver moderniseras och för att alliansen tar in dyra konsulter. Men satsa då på modernisering och ta pengarna från annat håll än från resenärernas SL-kort. Skatten, kanske. Eller låna.
Det är en felaktig föreställning att stockholmare står inför valet mellan nolltaxa och, säg, en ny linje.
Sedan är det väl bara att sluta ta in dessa konsulter när de inte är helt nödvändiga. Vad har de ens med nolltaxa att göra?
Utgå inte från vad alliansen gör, utgå från vad ni vill göra. För något vill väl Socialdemokraterna? Absolut. Erika Ullberg, gruppledare för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting, och Nanna Wikholm, trafiklandstingsråd i opposition, ”ser goda möjligheter att sänka marginalen ytterligare genom förbättrad digitalisering av biljetterna”.
Det är ett fattigt svar till Pagrotsky. Sänkta marginaler. Digitalisering. Är det formuleringen som ska bära manifestet för valet 2018?
Sedan menar Ullberg och Wikholm:
”Gratis kollektivtrafik skulle öka trycket på kollektivtrafiken ännu mer och därmed kräva fler investeringar som behöver finansieras.”
Det stämmer. En vanlig uppskattning är att nolltaxa skulle leda till 20 procent ökat resande. Dagens ETC har räknat på detta. Men ändå skulle landstingsskatten bara behöva höjas med 1,88 kronor, vilket motsvarar 349 kronor för en medelinkomsttagare.
Att jämföra med ett SL-kort som snart kostar 900 kronor.
Skärpning, socialdemokrater. Ni har ett perfekt läge att uppvisa visioner och nytänkande, att driva utjämnande politik. Annars bäddar ni för en fjärde mandatperiod för alliansen.