Vill du att jag ska skrämma dig? Okej, här är en rå sak.
Vi kommer att satsa 800 nya miljarder på nya sjukhus och skolor och politikerna börjar bli oroliga för att det är väldigt mycket pengar och det kan vi ju inte ha råd med, inte sant?
Eller:
Vi kommer att satsa 1 010 miljarder på de sjuka i landet, en otrolig summa, det har vi knappast råd med, inte sant?
Eller:
Kulturen och religionen kommer att subventioneras med 136 miljarder!
De slöa ungdomarna som inte jobbar utan studerar kommer kosta dig 217 miljarder.
Hur ska det gå? Vi har inte råd!
Det här är det enklaste tricket i världen för att få medborgare att ge upp. Ta utgiften ett år, lägg ihop den med utgifter på tio år och plötsligt har du förvandlat en nödvändig normal utgift till en jättestor jätteutgift som ingen förstår. Studiestöd på 21,7 miljarder blir plötsligt 217 miljarder om man bara lägger ihop.
Det är precis det här som sker idag när den nya offensiven mot klimatpolitiken sätts igång av framförallt Trafikverket och borgerligt näringsliv, påhejat av Dagens Industri. Nu ropar man att de stackars snabbtågen kommer äta oss ur boet och kosta 320 miljarder! Herregud, så mycket.
Till slut får man med sig några lokala miljöpartister som har svårt att räkna på investeringar och tidningen presenterar en spricka som inte finns i partiet.
Men vänta nu … Höghastighetstågen kostar aldrig 320 miljarder.
De kommer under sin livstid kosta mindre än vad bredbandsbolaget Comhem gör i vinst varje år!
De som pratar mot höghastighetstågen har en helt annan agenda, det är inte pengarna som styr det där, det är att man hellre vill ha flygplan.
Låt oss vara glasklara här. Som Dagens ETC berättat är Trafikverkets propagandaprognos en lögn. De berättar det själva. De räknar med 4 procent i ränta vilket blir många, många miljarder som aldrig finns. Räntan är idag minus. Om staten bygger höghastighetsbana så BETALAR finansmarknaden till oss för att göra det med minusräntan (som idag gäller till 2028 om staten tar ett lån).
Dessutom, om vi därefter har plusränta och staten lånar av till exempel AP-fonderna för att bygga skulle räntan gå tillbaka till oss själva.
Sanningen är att det här bygget kommer kosta runt 10 miljarder kronor varje år i 15 år. Sen ska järnvägen finnas där i minst 100 år. Våra barnbarnbarnsbarn kommer åka på den, järnvägar står i minst 100 år och kostnaden blir då försumbar.
Järnvägen som knyter ihop svenska städer är ingen kostnad.
Det är ett samhällsbygge.
Vet inte borgare det?
Jodå. Det finns inte en företagare som inte kan räkna och inse att snabbspår ger stora möjligheter att öka godstransporter, stora möjligheter att få billigare resor korta sträckor på gamla banorna och enklare kollektivtrafik för alla.
Det är inte problemet.
Problemet är att man inte privat kan tjäna pengar på det.
Den ideologiska blindheten gör att borgare föredrar motorvägar där privata bilar och lastbilar far fram och de föredrar privata flyg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, trots att de inte alls binder samman landet mellan flygplatserna.
Och... det här är den viktigaste frågan i helheten.
Man skiter i klimatfrågan.
Man bryr sig inte.
När ideologerna på Dagens Industri skriver sina upprörda artiklar mot höghastighetstågen så vet de att vi måste ställa om Sveriges trafiksystem, de vet att tåg är miljösmarta och de vet att flyg och bilism måste minska kraftigt.
Och de vet att det inte kostar 320 miljarder, de vet att det är decennielånga investeringar vi pratar om.
De vet.
Men de väljer att strunta i det.
Höghastighetståg är ingen lyxfråga i ett land som är så långt och glesbefolkat som Sverige. Ska vi knyta ihop landet och klara fossilfri trafik måste jätteavstånden från glesbygd prioriteras när det gäller utsläpp. Det är få människor och utsläppen för flyg från Kiruna kommer aldrig påverka helheten. Inte heller biltrafiken mellan Dorotea och Kalix.
Men flyg mellan Göteborg och Stockholm är en onödig och stor klimatskuld och lika illa är givetvis långtradarna och privatbilarna fyllda med diesel mellan våra stora städer. Och det finns ingen lösning på det där utom att byta trafiken.
Höghastighetsbanor handlar om att snabbt minska den och samtidigt ge andra spår chansen att växa vad gäller frakter och personresor.
Det finns idag inga alternativ till flyget annat än riktigt snabba tåg. Det är sant att det finns spännande teknik för ännu snabbare lösningar framöver (mest omtalad är Elon Musks Hyperloop), men låt oss nu använda det vi vet fungerar i alla andra länder som satsat rätt före oss.
Det är en offentlig investering som gynnar alla i landet.
Ja, den kommer knäcka våra små flygbolag och lägga ner några lokala flygplatser. Norrköping får klara sig utan även i framtiden. Ja, den kommer innebära färre sålda Volvobilar men det är i vilket fall nödvändigt då biltrafiken behöver minskas med kanske två tredjedelar inom vår generation.
Det är klart man kan påstå att det kostar för mycket, fejka uträkningar och skrämma människor genom att ställa höghastighetsbanor mot sjukvård eller reparerade tågväxlar idag.
Men det är falska jämförelser, det är skillnad på investering som varar i hundra år och betalas med gratislån och offentlig konsumtion som betalas med vår skatt.
Om företag räknade på investeringar så som borgare gör på höghastighetsbanan skulle Sverige inte ha ett enda pappersbruk, ett enda stålverk, ja inga industrier överhuvudtaget.
Det vet de självklart.
Men, av politiska skäl – då man struntar i klimatet – väljer man att driva en kampanj mot höghastighetstågen och försöka skrämma dig med falska siffror.