På bibliotek, bokaffärer och hembygdsgårdar har hon pratat om hemmafrun i Örnsköldsvik. Den första boken i romantrilogin, Att föda ett barn, kom 2010, den avslutande delen, Liv till varje pris, för två år sedan. Under tiden har inte Kristina Sandberg själv nått popstjärnestatus och tappat sitt efternamn, det har däremot karaktären Maj Berglund född Olausson. Många läsare har – som Kristina Sandberg själv säger – "liksom blivit ’Maj’ med henne".
Än är det inte riktigt slut. I september kommer I köket hos Maj, en kokbok med recepten från trilogin. Det handlar om husmanskost och småkakor, saltad strömming och toscapäron. För Kristina Sandberg är det en politiskt, feministiskt gärning. Ytterligare ett sätt att lyfta upp det arbete som så länge har varit dolt.
– Husmodern är en osynlig figur i vår historia – som kanske har trivialiserats eller inte setts som så viktigt, säger hon.
Förutom att fungera som en klassisk kokbok, så blir I köket hos Maj en dokumentation av alla de timmar som kvinnor har tillbringat vid diskbänken. Den blir någonting som får vara kvar till eftervärlden.
– Problemet med mycket av det arbete som kvinnor kanske generellt har gjort – men särskilt husmödrarna – är det här dagliga. Städandet måste upprepas nästan varje dag och sen finns det ändå inte kvar, och på samma vis är det med maten. Det är Sisyfosaspekten av hushållsarbetet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Efterlängtad kokbok
Kokboken är efterlängtad. Under Kristina Sandbergs många föredrag och samtal om Maj är det flera frågor som brukar återkomma, där en är varför Maj inte är lycklig? Strax efter att den frågan har ställts brukar någon annan i publiken invända att hon är väl lycklig när hon lagar mat?
– Och det har jag också tänkt, att där förvärvar hon en självkänsla och på ett sätt yrkesstolthet även om det också är en källa till osäkerhet. Det är mycket krav på husmödrarna som ska laga mat och se till att familjen har det bra, säger Kristina Sandberg.
Därefter brukar nästa fråga vara: När kommer Majs kokbok?
– Men jag har tänkt att det måste göras på absolut rätt sätt, det fick inte bli gulligt retro.
Det var när formgivaren Lotta Kühlhorn, som även har gjort omslagen till Maj-böckerna, kom med ett förslag som Kristina Sandberg kände att det fungerade. I boken kommer prosatexterna att varvas med recept. Formen har varit viktig, och Kristina Sandberg är noggrann med att påpeka att det är ett gemensamt projekt.
– Det har varit ett mycket mer kollektivt arbete, och det kan man ju längta efter i skrivandet som är väldigt ensamt, säger hon.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.
De tre romanerna om Maj är på sammanlagt 1 500 sidor, och sträcker sig från 1930-tal till 1970-tal. Kristina Sandberg visste vilken tid hon skulle täcka in, och att det skulle vara närgånget och detaljerat – att livet skulle få ta plats. Efter första boken verkade det dock som om det skulle få ta extremt mycket plats.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– När jag lyckades fånga två år på 500 sidor tänkte jag att jag kommer slå Karl Ove Knausgård med hästlängder, säger hon.
Maj-trilogin har gett uttrycket diskbänksrealism en ny, mer bokstavlig, innebörd. I stället för rader av tegelhus och engelska gruvarbetare, är det nu en kvinna som sliter i köket som frambringas på näthinnorna. Någon som våndas över dammet i hörnet samtidigt som hon oroar sig för vad hon ska laga för middag; som gör allt för att känna att hon passar in i den borgerligheten hon plötsligt blev en del. En 20-åring vars liv begränsades. Först av att hon en dag hade sex med en person hon inte kände så väl, sedan av ett samhälle vars lagar och regler var formade för att kvinnor skulle vara hemma.
Själv kallar Kristina Sandberg trilogin för diskbänksexistensialism, och det är stundtals en jobbig läsning. Samtidigt som många som har tagit Maj till sina hjärtan, är det flera som har slutat läsa i ren frustration över att hon inte gör mer för att ta tag i sitt liv.
– Jag kan bli förvånad att folk blir så arga på Maj, och att man har en sådan okunskap om tiden. Det har förvånat mig, att man liksom inte ser mer hur tiden talar i oss hela tiden, säger Kristina Sandberg.
Som exempel tar hon just graviditeten. För Maj fanns inga alternativ efter den där ödesdigra dagen då lusten tog överhanden. För att göra abort krävdes väldigt starka skäl, och skammen i att vara ogift var ännu värre än att tillbringa resten av livet med någon hon inte var kär i från början.
– Att gifta sig var ju lösningen, så jag kan tycka att en del läsare är naiva när de reagerar så negativt, säger Kristina Sandberg.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.
Men de negativa rösterna är trots allt i klar minoritet. Den avslutande delen, Liv till varje pris, belönades med Augustpriset, och i fjol fanns Maj med bland de mest sålda böckerna både bland pocket och inbundna. Dessutom verkar böckerna ha sparat in många timmar hos psykologen för flera läsare.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det är många som har sagt att: "Jag har gått i terapi och jag har varit arg på min mamma. Men det är först när jag läser trilogin som jag kan förstå och gå vidare", säger Kristina Sandberg.
– Bara förra veckan fick jag ytterligare ett mejl där det stod att: "Nu kan jag äntligen förstå min 90-åriga mamma".
Att Kristina Sandberg själv arbetade som psykolog innan hon blev författare på heltid är kanske inte oväsentligt i sammanhanget. Berättarrösten är alltid där och ställer kritiska frågor till Maj, och försöker gräva fram de mest förbjudna tankarna så att de kan skrivas ut till allas beskådan. Något som visserligen kanske har gjort att fler blir arga – Kristina Sandberg har märkt hur det är "laddat att skildra en kvinna som inte bara är sympatisk" – men framför allt att Maj blir väldigt mänsklig.
– Jag är själv inte rädd för mörkret. Vissa kan tycka att Maj blir obehaglig eller att det blir ångestfyllt, men det skrämmer inte mig, och det skrämde mig inte som psykolog heller, säger Kristina Sandberg.
Det var långt ifrån självklart att Kristina Sandberg skulle lyckas med att synliggöra hemmafruns historia. Även om hon själv var övertygad om att det var viktigt, var det många som var skeptiska. Hon berättar hur en av de stora bokhandlarna inte köpte in den första boken, Att föda ett barn, med motiveringen att "Vem vill läsa om en hemmafru?", och första recensionsdagen var det bara ett par tidningar som skrev om boken.
– Så jag är väldigt tacksam över de läsare som liksom såg det. Jag tänkte att då får jag väl skriva för dem, de där två som liksom förstod. Så det stora genombrottet kom ju först med Liv till varje pris, men jag märkte ju redan med Sörja för de sina att det var fler och fler som verkligen gillade det.
Kan du känna att du har fått upprättelse?
– Ja, men lite kul är det ju mot de här bokhandlarna. "Vem ville läsa om en hemmafru?" Det där var ju så fördomsfullt. Varför skulle inte en hemmafrus liv kunna vara intressant? Allas våra liv är ju intressanta, säger Kristina Sandberg.
En sökning på Adlibris visar att det i år släpps 164 kokböcker på svenska, där I köket med Maj kommer att vara en av dem. På ett sätt har det där sisyfosarbetet blivit populärt. Oavsett om det är för att vilja leva ett enklare liv på landet, eller för att passa in på hipstersöder, så har det blivit inne med mathantverk och självhushållning. Frågan är då hur vi ska kunna lyfta upp de gamla kunskaperna utan att samtidigt falla tillbaka i gamla strukturer?
Det är en fråga som Kristina Sandberg själv ställer, och även om hon inte har något bra svar känner hon ändå lite hopp. Hon tror att den nya generationen är lite mer medveten, och själv omvärderade hon hushållsarbetet när hon gjorde research inför trilogin.
– Många yngre män och manliga kockar kunde på ett självklart sätt lyfta sin farmors och mormors kunskap och vad de hade lärt sig av dem, medan jag som intellektuell feminist nästan tyckte det var lite genant att säga att jag tyckte om att baka för det var sådär typiskt kvinnligt och bakåtsträvande. Men sen tänkte jag att det är precis tvärtom, sysslan är ju vad den är men det är när man sätter kön på den som det kommer in en värdering. Det är då det blir problematiskt, säger hon.
Samtidigt har inte allt köksarbete samma status, menar Kristina Sandberg.
– Det är ok att baka surdegsbröd men inte att baka cupcakes, för det ena gör män oftare och det andra gör kvinnor. Vi måste fortsätta att synliggöra sådana saker.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.
ETC träffar Kristina Sandberg sex år efter att den första boken kom. Utöver skrivandet har åren fyllts med samtal om Maj, intervjuer om Maj, sommarprat om Maj. Nu är det drygt en månad tills kokboken kommer, och karusellen sätter i gång igen. Kristina Sandberg är redan inbokad på biblioteken i bland annat Hallstavik och Ängelholm.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag är som en handelsresande i Maj. Det är inte alltid så romantiskt som man kan tro, utan det är många ensamma nätter på hotellrum runt om i Sverige.
Samtidigt kan hon inte med att säga att hon är less på sin karaktär.
– Det vore ogint av mig att vara trött på Maj för hon har varit många källor till glädje och intressanta samtal, och det har varit otroligt roligt att få möta läsare. Men jag har pratat om henne så många gånger, så det är ju som med allt, efter ett tag vill man upptäcka nya saker. Jag är nog i det läget.
Blir det en fjärde bok?
När hon började skriva om Maj så sa Kristina Sandberg upp sig som psykolog för att satsa på författarskapet på heltid. Men även om mottagande har blivit större för varje bok – om det var ett par tidningar som recenserade Att föda ett barn, var det nog lika många som inte recenserade Liv till varje pris – så tar hon inte framgången för given.
– Man måste vara medveten som författare att det är en föränderlig värld, och det är väldigt roligt att få vara med om det här som jag har fått vara med om med Maj. Att nå så många läsare, och att bli så efterfrågad att prata på bibliotek, det är ingenting jag kan räkna med efter nästa bok även om det kan finnas ett intresse. Så då tänker jag att då gör jag det här, då pratar jag färdigt om Maj helt enkelt.
Vad som kommer att komma efter Maj är dock inte klart. En annan av frågorna som brukar återkomma under författarkvällarna är om det blir någon fjärde bok. Även om det inte låter som om det är högsta prioritet just nu, vill inte Kristina Sandberg utesluta det. Hemmafru-tiden tog slut politiskt på 1970-talet, men då har Maj fortfarande ett par decennier kvar i livet. En tid av hennes liv som ännu är oskriven.
På något sätt känns det som om samtalet om Maj kommer att fortsätta en lång tid framöver.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.