Dagens ETC får tag på Johan Erlandsson i ett hårt trafikerat gathörn direkt efter att han och hans företag Velove har fått ett stipendium från Din el miljöfond. Pengar som ska användas för att ta fram ytterligare en prototyp av lastcykeln. Det här har blivit Johan Erlandsson projekt efter att han i flera år har arbetat som miljökonsult.
– Till sist tröttnar man på att bara prata och försöka övertyga. Jag kände att jag ville göra något konkret, säger han.
Egentligen älskar Johan Erlandsson bilar, men han anser samtidigt att bilen inte fungerar som ett hållbart transportmedel.
– Inte på flera decennier eftersom massbilismen är så energikrävande och det kommer att dröja länge innan vi får hundra procent ren energi, säger han.
Hälften av transporterna
Så då riktades intresset mot elassisterade cyklar istället. Enligt det EU-finansierade projektet Cycle logistics skulle hälften av alla motoriserade godstransporter i städerna kunna ersättas med lastcykel. Och det Johan Erlandsson och hans kollegor har gjort är att ta fram en lastcykel som kan transportera upp till 250 kilo men samtidigt är tillräckligt smal för att kunna köras på vanliga cykelvägar.
– De lastcyklar med stor lastkapacitet som finns på marknaden idag är över en meter breda och riskerar att bli ett hinder om de används på cykelbanorna. Vår cykel är bara 87 centimeter bred, säger han.
Egentligen ser lastcykeln med sina fyra hjul, skyddskåpa och säte mer ut som en bil. Och det är det som gör att Johan Erlandsson tror att den skulle fungera som ett alternativ både för de professionella budfirmorna och för privatpersoners resor till och från jobbet.
– Idag är det många som tar bilen även om de bara har några kilometer till jobbet eftersom det är alldeles för krångligt att få med sig barnen till förskolan eller kassarna hem från affären på cykeln. Men i den här lastcykeln är det lika lätt att transportera saker som i en bil, säger han.
Eftersom cykeln har elassistans och låga växlar behöver man inte heller vara en atlet för att orka med att trampa den, inte ens om den är fullastad. Och cykeln drar bara en tiondel så mycket energi som ett batteri i en elbil.
Billigare i längden
Men trots att det i förlängningen blir billigare med en ellastcykel än en elbil för transporter i städerna så tror Johan Erlandsson lagstiftning behövs för att de riktigt ska slå igenom.
– För att cykelåkerier verkligen ska kunna konkurrera med de stora motoriserade budfirmorna så behövs det restriktioner för motoriserade godstransporter i städerna. Redan idag finns det regler för att stora lastbilar inte får köra på vissa gator efter en viss tid. Om man utökar den tiden och låter reglerna gälla även mindre budbilar så skulle överflyttningen av gods från bil till cykel gå snabbare, säger han.
Parkeringen ett problem
Även för alla privata resor till och från jobbet återstår en viktig fråga att lösas.
– Säker parkering. Många tvekar inför att köpa en sådan här dyr lastcykel för att de inte kan parkera den hemma eller på jobbet. Här måste vi tänka helt nytt, säger Johan Erlandsson.