Trafikverkets inriktningsplan för infrastrukturinvesteringar 2018-2029 är just nu ute på remiss. Den kommer att ligga till grund när regeringen fattar beslut om hur Sverige ska satsa på vägar och järnvägar. Men i planen utgår Trafikverket från att biltrafiken kommer att öka med 25 procent och lastbilstrafiken med 55 procent. Detta trots att myndighetens egen utredning om fossilfria transporter konstaterar att utsläppen från vägtrafik måste minska med 80 procent till 2030 om Sverige ska kunna nå målet om nollutsläpp 2050.
– I de klimatmål som finns, finns inga politiska beslut om 80 procents reduktion, det är ett förslag från fossilfri-utredningen. Det man beslutat om är att vi 2050 inte ska ha några nettoutsläpp av klimatgaser men nu går inte detta inriktningsunderlag (planen för infrastrukturinvesteringar, reds anm) så långt, säger Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket.
Flera forskare i debattartikel
Flera forskare från bland annat Chalmers och KTH publicerade nyligen en debattartikel där de anser att regeringen borde ge Trafikverket i uppdrag att utarbeta infrastrukturplanen efter målsättningar om att vägtrafiken ska minska till 2030, inte utgå från prognoser om ökningar. En av författarna är Magnus Blinge, avdelningschef för Logistik och transport på Chalmers.
– Traditionellt sett har det varit prognosbaserat och det är omvittnat svårt att sia om framtiden. De senaste tio-femton åren har Trafikverket prognostiserat för högt och dessförinnan för lågt. Ny infrastruktur behövs naturligtvis men det genererar också mera trafik. Det mesta av forskningen tyder på att det inte kommer att räcka med bara ny teknik utan att det också krävs viss beteendeförändring för att nå klimatmålen. Att i det läget prognostisera för en fortsatt ökning känns som fel väg att gå, säger Magnus Blinge.
Håkan Johansson säger att det varit fullt möjligt för regeringen att ge Trafikverket direktiv om att utgå från en minskning av vägtrafiken i stället för att bygga planen utifrån prognostiserade ökningar.
– Om det är så att man ska gå enligt fossilfri-utredningen så räcker inte själva inriktningsunderlaget till, då behövs det ytterliga åtgärder. Man kan konstatera att skulle vi gjort det hade vi nog behövt ha tydligare direktiv.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Ingen bilmotståndare
Magnus Blinge understryker att han inte är någon bilmotståndare och att bilen kommer att ha en fortsatt viktig roll även i framtiden, inte minst för de som bor i förorter eller i glesbygd. Däremot anser han att det måste till styrmedel för att minska onödigt bilåkande och för att driva den tekniska utvecklingen framåt.
– Det finns OECD-rapporter som visar att med tekniker som bilpooler och självkörande bilar kan minska antalet fordon i städer med 80 procent. Man behöver inte vara rädd för styrmedel och för att skapa incitament. Det ger mer kreativitet och genererar innovationer. Det är snarare länder som inte inför regleringar som fastnar, säger Magnus Blinge.
Christer Ljungberg är vd på Trivector, ett konsultföretag som gör utredningar om hållbara trafiksystem åt bland annat kommuner. Han håller med om att regeringen borde målstyra Trafikverket och framhåller vikten av satsningar på kollektivtrafiken.
– Man måste naturligtvis få bättre tågtrafik och sedan fortsätta jobba på gång- och cykeltrafiken. Gör man det får man också väldigt goda hälsoeffekter, säger Christer Ljungberg.
Fotnot: I morgondagens tidning svarar infrastrukturminister Anna Johansson (S) på kritiken.