Internationella valutafonden (IMF) har räknat ut att en internationell transportbränsleskatt på 30 dollar för varje ton utsläppt koldioxid kunde ha gett 25 miljarder dollar 2014 – pengar som hade kunnat finansiera en grön omställning i världen. Idag står flyg- och fartygstransporter för 4-5 procent av världens totala koldioxidutsläpp. Samtidigt ökar flygtransporterna med omkring 5 procent årligen.
– Om skatter eller utsläppshandel vore det bästa för att få ner utsläppen från flyget är en pågående diskussion bland miljöekonomer. Det finns för- och nackdelar med båda systemen. Det viktiga är att koldioxidpriset blir högt, säger Thomas Sterner.
Tvingas höja priserna
Problemet med både utsläppsrätter och miljöskatter idag är att priset ligger för lågt. Det gör även IMF:s föreslagna avgift på 30 dollar per ton koldioxid, enligt Thomas Sterner.
– Avgiften skulle behöva vara högre. 6o dollar för en långresa påverkar inte resandet eller flygbolagen, säger han.
En högre avgift skulle stärka incitamenten för flygbolagen att köra med bränslesnålare plan, finna kortare rutter och alternativa avgiftsfria flygbränslen. Lågprisflygbolag skulle tvingas höja priserna kraftigt, vilket skulle dämpa resandet.
Transportbranschen är ett område som lämpar sig väl för koldioxidavgifter, enligt Thomas Sterner.
– Det är homogena branscher där avgifter kan ge stor effekt. Att flyg- och fartygsbränsle idag inte beskattas med en krona, samtidigt som bilbränsle är hårt beskattat, är vansinnigt.
– En annan fördel är att en avgift på flyg- och fartygsbränsle är en klimatåtgärd, där oron för att det ska drabba de allra fattigaste är överflödig.
Jörgen Larsson är forskare vid Institutionen för energi och miljö på Chalmers. Han ser likheter mellan IMF:s idé och ett förslag om flygbeskattning som den franske ekonomen Thomas Piketty presenterat.
– Pikettys räkneexempel innebär att alla världens flygbiljetter skulle beskattas med i snitt 52 euro per biljett. Det skulle ge 150 miljarder euro och är mer än FN hoppas kunna samla in till den gröna klimatfonden, säger han. Även IMF föreslår att pengarna ska bidra till att nå klimatmålet. En övergång till fossilfria flyg- och fartygsbränslen skulle kunna få ner utsläppen, men de är många gånger dyrare.
– Biobränslen för bilar är skattebefriade. Problemet med flygbränslet är att det inte finns någon skatt att ta bort, säger Jörgen Larsson.
Stora svårigheter
En övergång till fossilfria flygbränslen för hela det globala transportflyget vore dessutom förenat med stora svårigheter. Redan idag finns en konkurrens om marken för livsmedelsodling och biobränsleproduktion.
– Med den takt flyget ökar idag skulle en övergång till flygbiobränsle innebära att det mesta av framtidens biobränslen skulle gå åt till flyget, säger Jörgen Larsson.
Samtidigt måste fossilbränsleanvändningen på marken ner till noll. En skatt på flyg- och fartygsbränsle skulle kunna driva på den utvecklingen via klimatfonden, menar Jörgen Larsson.
– Jag är väldigt positiv till en sådan skatt, den skulle göra dubbel klimatnytta. Men det är viktigt att det blir en global skatt.
Det håller Stina Bergström, miljöpolitisk talesperson för Miljöpartiet med om. Hon är positiv till IMF:s förslag.
– En anledning till att utrikes sjöfart och flygtrafik har undantagits från svensk koldioxidskatt är att skatten skulle skapa en skev konkurrenssituation med möjligheter för företag att bunkra och tanka i länder utan koldioxidskatt. Med internationell beskattning blir det samma villkor överallt, säger Stina Bergström.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Inga beslut under COP21
Enligt Internationella klimatpanelen (IPCC) står flyget globalt för 2–3 procent av de totala koldioxidutsläppen.
Räknas även flygets utsläpp av vattenånga, kväveoxider samt kondensstrimmor in dubbleras nästan flygets klimat-påverkan.
Fartygstransporter beräknas stå för omkring 2 procent av de totala koldioxidutsläppen.
Trots de stora utsläppen fattades inga beslut som rör utsläppen från flyg- och fartygstrafiken under COP21.
En uppmaning till länderna att vidta konkreta åtgärder via internationella organisationer för flyg- och fartygstrafik ströks under Parismötets andra vecka.
Källor: Transportstyrelsen och Climatechangenews.com
Stor klimatpåverkan
En tur- och retur resa med flyg, en person, Stockholm–New York genererar knappt ett ton koldioxidutsläpp.
En tur- och retur resa med färja, en person, Stockholm–Helsingfors genererar cirka 180 kilo koldioxidutsläpp.
Källor: International Civil Aviation Organization och Technical Research Center, Finland