Eftersom han själv är upptagen på annat håll har flera andra företag plockat upp projektet, och i början av månaden testkördes den första Hyperloopvagnen i Nevadaöknen.
Accelerationen sker med hjälp av elektromagnetism. Tanken är att vagnarna ska färdas i en tunnel där det är närapå vakuum för att minska luftmotståndet. Testet som genomfördes tidigare i maj, under ledning av företaget Hyperloop One, skedde dock på öppet fält. Och vagnen färdades bara 160 kilometer i timmen – alltså en bra bit ifrån den topphastighet som är målet.
Men Rob Lloyd, vd på företaget, ser ändå ljust på framtiden och tror att de första mänskliga passagerarna kommer att färdas med Hyperloop omkring år 2021.
– Vi använder oss av storskaliga och snabba konstruktionsprocesser med hjälp av robotsvetsar. Det är tekniker som gör att vi kan hålla produktionen på en perfekt nivå. Det som folk tror tar flera år, går i själva verket att göra på några kvartal, säger han till nyhetsbyrån Reuters.
Vill ha Hyperloop i Sverige
Flera sträckor har föreslagits som lämpliga för att trafikeras med Hyperloopsystemet, bland annat Los Angeles-San Francisco. Det är en resa på dryga 56 mil som skulle ta omkring 35 minuter om ”tåget” gick i toppfart.
Hyperloopen har även föreslagits som alternativ till snabbtågen här i Sverige. I april skrev företrädare för partiet Liberalerna en debattartikel där man uppmanade regeringen att satsa på det nya transportslaget:
”Det skulle ta en halvtimme att åka mellan Stockholm-Göteborg, lite drygt 35 minuter Stockholm-Malmö och strax under en timme Stockholm-Luleå.”
Tekniken är dock ännu i sin linda. Företaget Hyperloop One tog nyligen in 80 miljoner dollar i en investeringsrunda, men vad slutsumman för att utveckla projektet kommer att landa på är i nuläget oklart.
”Ligger långt bort”
Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör på Statens väg- och transportforskningsinstitut, anordnade nyligen ett seminarium om Hyperloop. Hon tror att det fortfarande är en bit kvar innan tekniken blir verklighet.
– Det ligger nog ganska långt bort. Hur realistiskt hela projektet är är svårt att säga i dagsläget. Men visst, i framtiden är det inte omöjligt att man kan få det här att fungera. Allt bygger på att man fortsätter utveckla och testa tekniken, steg för steg, säger hon.
Om Hyperloop blir verklighet tror Sofia Lundberg att det kan bidra till samhället på många sätt.
– Det kommer ha samma fördelar som jag tror att man får med snabbjärnvägen. Rörligheten i, och mellan, regionerna ökar. Något som medför att det blir lättare att hitta både bostäder och jobb.